фізика , 7 кл, 2022/2023

Дистанційне навчання фізика 9 кл.

МОН ухвалило нові навчальні програми з фізики та астрономії для ...

Дата уроку :27.05.2

Тема уроку : Повторення. Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики. Рух і взаємодія. Закони збереження .

Домашнє завдання : повторити дані розділи.







Дата уроку :26.05.20






Тема уроку : Повторення. Магнітне поле. Світлові явища. Механічні та електромагнітні явища.
Домашнє завдання : повторити дані розділи.





Дата уроку :22.05.20.





Тема уроку :Дистанційна контрольна робота.




Дата уроку :20.05.20





Тема уроку : Сучасні проблеми екології та енергетики в Україні та світі.
Згідно з дослідженнями українських вчених, найбільшу шкоду навколишньому середовищу спричиняють транспорт, промисловість, енергетика та сільське господарство. Тому питання про впровадження природозберігаючих технологій у цих сферах життєдіяльності стоїть особливо гостро. 

Протягом усіх минулих років питання забезпечення екологічної безпеки в Україні  багато декларувалися, але реально не вирішувалися  на рівні державного керівництва. Найочевиднішим прикладом є стан Дніпра в міській смузі столиці: головна водна артерія в буквальному сенсі перетворюється на болото. Скрізь можна спостерігати одну й ту саму тенденцію – екологічні проблеми накопичуються та консервуються. А чиновники незмінно оперують тезою про відсутність належних коштів в держбюджеті/місцевих бюджетах на вирішення цих проблем. 

Транспорт належить до головних забруднювачів атмосферного повітря, водоймищ і грунтів. Відбувається деградація екосистем під впливом транспортних забруднень, особливо інтенсивно на урбанізованих територіях. Гостро стоїть проблема утилізації і переробки відходів, що з’являються  при експлуатації транспортних засобів. Для потреб транспорту у великій кількості споживаються природні ресурси. Вихлопні гази автомобілів містять більш ніж 200 хімічних сполук-продуктів згорання палива, більшість з яких токсичні.

Не менш небезпечним забруднювачем оточуючого середовища є промислові відходи. В Україні основним джерелом утворення відходів є підприємства гірничо-промислового, хіміко-металургійного, машинобудівного, паливно-енергетичного, будівельного, агропромислового комплексів, а також комунальне господарство. Найтоксичнішими серед них є відходи, що містять важкі метали, нафтопродукти, непридатні для застосування отрутохімікати (пестициди), основна маса яких утворюється в Донецькій та Дніпропетровській областях. Під сховищами токсичних відходів перебуває майже 20 тис.га земель. Це сміття звозиться на звалища, переважна більшість яких є джерелом інтенсивного забруднення води і повітря.

3.gif

Як свідчать статистичні данні, приблизно 80% всіх шкідливих видів у повітря - наслідок енергетичних процесів (добування, переробка й використання енергоресурсів). Особливо шкідливими є викиди сполук сірки в районах металургійних заводів. Сполучаючись з парами води в атмосфері, триоксид сірки утворює сірчану кислоту, суспензії якої є дуже небезпечними. У викидах ТЕЦ небезпечні також оксиди важких металів, фтористі сполуки, бензоперен, що відносяться до канцерогенних речовин. АЕС разом із електроенергією виробляють велику кількість надзвичайно небезпечних речовин. 

Основними негативними наслідками сільськогосподарської діяльності людини є збідніння і виснаження родючих українських чорноземів, промислове забруднення ґрунтів та інтенсивне освоєння цілинних земель, широке розповсюдження монокультур, застосування азотних і нітратних мінеральних добрив. 


Всі вище зазначенні чинники згубно впливають на екологічну ситуацію в Україні і викликають такі негативні наслідки як парниковий ефект,кислотні дощі, руйнування озонового шару. У разі подальшого зберігання подібного стану речей наша держава ризикує скотитися в плані екологічної небезпеки для життя людей на рівень африканських країн. Тому ключове завдання активістів екологічних організацій  та громадськості - тримати основні екологічні проблеми в фокусі суспільної уваги, добиватися від керівництва держави реального покращення ситуації з охороною навколишнього середовища.

Домашнє завдання : написати конспект.



Дата уроку :19.05.20





Тема уроку : Альтернативні джерела енергії.


Існуючі на сьогодні джерела енергії поділяють на традиційні та альтернативні. До традиційних відносять корисні копалини – нафту, газ, вугілля. Їх найбільший недолік полягає в тому, що це – невідновлювані ресурси. У цьому полягає перший фактор, що мотивує визнати необхідність використання інших енергоносіїв. Рано чи пізно навіть найбагатші родовища вичерпають себе, тому пошук нових варіантів отримання енергії стає з кожним роком більш актуальним.
Другим фактором, а за значимістю, можливо, і першим, є вплив на екологію планети. Викиди парникових газів, які утворюються при спалюванні корисних копалин, порушують кліматичний баланс. Наслідки зміни клімату в останнє десятиліття стають все відчутнішими. Проливні дощі й урагани, сніг посеред весни, періоди тривалої посухи, повені, торнадо й інші природні явища виникають все частіше, і керувати ними ми не можемо. Єдиний доступний людям спосіб знизити темпи зміни клімату – це перехід на більш екологічно чисті джерела енергії, до яких належать відновлювані, або альтернативні: сонце, вітер, вода, біогаз та інші.

Альтернативна енергетика

Виходом із ситуації перманентної нафтогазової кризи (а в ній ми не раз опинялися за період незалежності України) є використання альтернативних видів енергії.
Альтернативні джерела енергії – це природні явища, які шляхом перетворення в спеціальних установках перетворюються в теплову або електричну енергію. До них відносять:
  • сонячне електромагнітне випромінювання;
  • кінетичну енергію руху повітряних мас (вітер);
  • кінетичну енергію водного потоку (річки);
  • енергію морських припливів і відливів;
  • теплову енергію гарячих джерел.
До альтернативної енергетики відносять також отримання тепла в процесі спалювання відновлюваного палива – біогазу, біоетанолу, паливних пелет та ін.
Розглянемо плюси і мінуси альтернативних видів енергії.

Сонячна енергетика

Сонячні електростанції та сонячні колектори використовують енергію світлового потоку, яка природним шляхом потрапляє на фотоелементи й перетворюється в електричну енергію, або теплову енергію для нагрівання рідини (води). Головний плюс – екологічність і повна відсутність шкідливих викидів в атмосферу. Основний недолік – нерівномірність одержуваної потужності протягом доби або інших тимчасових періодів. Вночі, в похмуру або дощову погоду вироблення електроенергії припиняється. У ясні погожі дні кількість виробленої електроенергії перевищує потреби енергоспоживачів, тому виникає необхідність в акумуляторах. Їх ціна значно підвищує собівартість виробленого кВт/год.

Вітрова енергетика

Альтернативна енергія вітру використовується людством здавна, прикладом чого є вітряки. Їх сучасний прообраз – вітрова енергетична установка – використовує перетворення кінетичної енергії рухомих повітряних мас в електричну енергію. Кілька десятків вітрогенераторів, об’єднані в одну мережу, утворюють вітрову електростанцію.
Це один з найбільш дешевих видів альтернативної енергетики. Його великим недоліком є ​​наявність шуму, виробленого вітрової установкою. Побічним негативним ефектом можна також вважати загибель перелітних птахів, які потрапляють в лопаті генератора.

Гідроенергетика

Рухомий водяний потік як альтернативне джерело енергії використовується в декількох видах генераторів. Одні з них встановлюються на річках і працюють за рахунок природної течії (міні – ГЕС), інші “налаштовані” на роботу з океанічними або морськими приливами, треті – знімають “пінку на гребені хвилі”, тобто працюють на енергії морських хвиль. Останній тип поки знаходиться в процесі випробувань, а перші два давно пройшли етап тестування і працюють.
Плюсом гідроенергетики є екологічна чистота, недоліком – висока вартість обладнання і обмеженість можливих місць установки.

Біопаливо як альтернативне джерело енергії

Під біопаливом розуміють будь-який вид палива, що отримується з рослинної сировини, відходів тваринництва, органічних відходів промисловості та життєдіяльності людини. Звичайні дрова теж є біопаливом, відновлюваним джерелом теплової енергії. Щоправда, на відновлення його запасів буде потрібно кілька десятків років.
У промисловому виробництві біопаливо як альтернативного виду енергії використовують як спеціально вирощувані культури, так і відходи сільськогосподарського виробництва.
До числа відомих на сьогодні видів біопалива відносять:
  • паливні пелети і брикети;
  • біоетанол, біобензин і біодизель;
  • біогаз.
Для виробництва твердих видів біопалива використовують відходи деревообробної промисловості, а також спеціально вирощується сировина – енергетична деревина. Плюсом в даному випадку є відносна дешевизна одержуваного продукту, мінусом – досить тривалий термін відновлення / вирощування вихідної сировини.
Виробництво рідких видів біопалива засноване на переробці сільськогосподарських культур і тваринних жирів. У різних країнах використовують різні види рослинності: цукрову тростину, рапс, сою, кукурудзу тощо.

Альтернативна енергія біогазу

В Україні активно розвивається альтернативна енергетика на базі переробки відходів сільського господарства. Біогаз виходить в результаті зброджування рослинної сировини. Він нічим не відрізняється за складом від природного метану, і застосовується для теплових і енергетичних установок.
Біогаз – один з найперспективніших видів альтернативного палива. Його виробництво не тільки не вимагає вирощування чи іншої підготовки вихідного матеріалу, а й дозволяє позбавлятися від відходів, тим самим знижуючи екологічне навантаження на навколишнє середовище.

В Україні отримання палива в біогазових установках стає трендом. За обсягами ринку цей напрям займає третє місце після сонячної і вітрової енергетики.

Домашнє завдання : написати конспект.

Дата уроку :15.05.20




Тема уроку : Фізика та екологія. Фізичі основи бережливого природокористування та збереження енергії.


Домашнє завдання : приготувати реферат по даній темі.







Дата уроку :13.05.20




Тема уроку : Фізика і науково - технічний прогрес.

Домашнє завдання : підготувати презентацію до даної теми. Можна скинути мені в приват прям презентацію, в кого не отримається , то можна фото.







Дата уроку :12.05.20



Тема уроку : Еволюція фізичної картини світу.Розвиток уявлень про природу світла.



Матеріал, який ви вивчали, є результатом гігантської дослідницької роботи, виконаної протягом багатьох століть ученими всього світу з дослідження різних форм руху матерії, будови і властивостей матеріальних тіл. Ви переконалися в тому, що при всій своїй різноманітності навколишній матеріальний світ єдиний. Його єдність виявляється насамперед у тому, що всі явища, хоч би якими складними вони здавалися, є різними станами і властивостями рухомої матерії, мають у кінцевому результаті матеріальне походження. Єдність світу проявляється також у взаємозв’язку всіх явищ, можливості взаємоперетворень форм матерії і руху. Разом з тим єдність світу виявляється в існуванні загальних законів руху матерії.
Завдання фізики та інших природничих наук полягає в тому, щоб виявити найзагальніші закони природи і пояснити на їх основі конкретні явища і процеси.
Відображенням єдності світу в пізнанні є синтез наукових знань, здобутих у процесі дослідження природи різними науками. На кожному етапі розвитку науки виникає потреба об’єднання наукових знань в єдину систему знань про явища, процеси та інші об’єкти природи у природничо-наукову картину світу.
Фізична картина світу становить частину всієї системи знань про природу, оскільки вона стосується лише фізичних властивостей матеріальних тіл і фізичних форм руху матерії.
Фізична картина світу дає найзагальніше синтезоване уявлення про суть фізичних явищ на певному етапі розвитку фізичної науки. Природно, що з розвитком фізики вчені відкривають нові закони. Одночасно встановлюється зв’язок між цими законами, деякі з них отримують теоретичне обґрунтування і подальше узагальнення, на основі чого часто стає можливим вивести відомі раніше закони із загальніших фізичних теорій, принципів. Так, з електронної теорії будови речовини можна вивести закони Ома, Джоуля-Ленца тощо.

У стародавньому світі всі знання про природу об’єднувала в собі фізика, і вже на той час було сформульовано основні елементи матеріалістичного розуміння світу. Мислителі Давньої Греції Левкіп, Демокріт, Епікур, Лукрецій Кар стверджували, що навколишній світ за своєю природою матеріальний, нестворюваний і незнищуваний, існує вічно в часі й безмежний у просторі. Усі тіла складаються з первинних, далі неподільних частинок - атомів, які за всіх змін не виникають з нічого і не знищуються, а лише взаємодіють і перетворюються.
Міколай Коперник у 1543 р. запропонував геліоцентричну систему світу. Прогрес фізичних знань підготував ґрунт для формування механічної картини світу на основі законів механіки Ньютона. Згідно з вченням Ньютона, весь світ складається з твердих, непроникних частинок - атомів, які мають масу та інертні властивості.
Фізика Ньютона давала досить загальну і відносно наочну картину світу. Вона стала теоретичною основою різних галузей техніки того часу. До другої половини XIX ст. механічна картина світу досягла певної завершеності й здавалася непохитною.
Під час вивчення електромагнітних явищ (дослідження Ерстеда, Ампера, Араго та ін.) з’ясувалося, що вони не підкоряються механіці Ньютона. Виходячи із цього Майкл Фарадей, розвиваючи теорію електромагнітного поля, установив взаємозв’язок між електричними та магнітними явищами.
З розвитком електродинаміки у фізиці поступово утверджується уявлення про світ як про загальну систему, побудовану з електрично заряджених частинок, які взаємодіють між собою за допомогою електромагнітного поля. Інакше кажучи, починається створення єдиної електромагнітної картини світу, усі події в якій підпорядковуються законам електромагнітних взаємодій.
Однак подальший розвиток фізики показав обмеженість електромагнітної картини світу. У цій картині матерія розглядалась як сукупність позитивно і негативно заряджених частинок, які взаємодіють через поле тяжіння і електромагнітне поле. Але із часом з’ясувалась обмеженість цієї картини світу. Вона не могла пояснити стійкості атомів, не охоплювала тяжіння (закон всесвітнього тяжіння не можна вивести з теорії електромагнітного поля), не пояснювала хімічного зв’язку атомів у молекулах, явища радіоактивності тощо.
Фундаментальні відкриття у фізиці на початку XX ст. привели до заміни електромагнітної картини світу якісно новою - квантово-польовою. Вона ґрунтується на досягненнях квантової механіки, яка в основному пояснила структуру атомів і молекул, природу хімічного зв’язку, фізи-ко-хімічні властивості макроскопічних тіл, описала багато властивостей і законів елементарних частинок.
З погляду сучасної фізики існують дві основні форми матерії - речовина і поле. Речовина має переривчасту (дискретну) будову, а поле - безперервну.
Сучасна фізична картина світу є результатом узагальнення найважливіших досягнень усіх фізичних наук. Однак хоча ця картина світу і відзначається великою загальністю й успішно пояснює багато явищ, але у природі існує багато явищ, які сучасна фізика ще пояснити не може. Сучасна фізична картина світу постійно розвивається і вдосконалюється, на зміну існуючим квантово-польовим уявленням прийде нова картина, яка глибше й точніше відображатиме об’єктивний світ фізичних явищ. Але ця картина світу міститиме складовою частиною все те, що ми вже знаємо про фізичні явища.
Ви вже знаєте те, що від джерела світла, наприклад від лампочки або свічки, світло поширюється в усі боки й падає на навколишні предмети, зокрема, нагріваючи їх. Потрапляючи в око, світло спричиняє зорове відчуття - ми бачимо те, що оточує нас. Можна сказати, що під час поширення світла передається дія від одного тіла - джерела світла - до іншого - приймача.
Узагалі ж одне тіло може діяти на інше двома різними способами: або переносити речовину від джерела до приймача, або змінювати стан середовища між тілами (у даному випадку речовина не переноситься).
Можна, наприклад, змусити задзвонити дзвінок, що перебуває на деякій відстані, поціливши в нього кулькою (мал. 293, а). При цьому відбувається перенесення речовини. Але можна діяти інакше: прив’язати шнур до осердя дзвінка і змусити дзвінок звучати, посилаючи по шнуру хвилі, які розгойдуватимуть його осердя (мал. 293, б). У цьому випадку речовина не переноситиметься. По шнуру буде поширюватися хвиля, змінюючи його стан (форму). Отже, дія від одного тіла до іншого може передаватися хвилями.
Відповідно до двох можливих способів передавання дії від джерела до приймача виникли й почали розвиватися дві зовсім різні теорії про те, що таке світло і яка його природа. Причому виникли вони майже одночасно в XVII ст.
Одна теорія пов’язана з ім’ям Ісаака Ньютона, а друга - з ім’ям Кріс-тіана Гюйгенса.
Ньютон дотримувався так званої корпускулярної теорії світла, згідно з якою світло - це потік частинок, що вилітають від джерела, прямуючи в усі боки (перенесення речовини).
За хвильовою теорією Гюйгенса, світло - це хвилі, що поширюються в особливому, гіпотетичному середовищі - ефірі, який заповнює увесь простір і проникає всередину всіх тіл.

Обидві теорії тривалий час існували паралельно. Жодна з них не могла перемогти. Лише авторитет Ньютона змусив більшість учених віддавати перевагу корпускулярній теорії. Відомі на той час із дослідів закони поширення світла більш або менш успішно пояснювалися обома теоріями.
На основі корпускулярної теорії було важко пояснити, чому світлові пучки, перетинаючись у просторі, ніяк не діють один на одного. Адже світлові частинки повинні стикатися й розсіюватися.
Хвильова ж теорія це легко пояснювала. Хвилі, наприклад, на поверхні води вільно проходять одна крізь одну і не впливають одна на одну.
Проте за хвильовою теорією важко пояснити прямолінійне поширення світла, яке обумовлює утворення за предметами чітких тіней. За корпускулярною ж теорією прямолінійне поширення світла - це просто наслідок закону інерції.
Таке непевне уявлення щодо природи світла тривало до початку XIX ст., до того часу, поки не було відкрито явища дифракції (огинання світлом перешкод) та інтерференції світла (посилення або послаблення освітленості від накладання світлових пучків). Ці явища властиві тільки хвильовому руху. Пояснити їх за корпускулярною теорією не можна. Тому здавалося, що хвильова теорія остаточно перемогла.
Така впевненість особливо зросла після того, як Джеймс Максвелл у другій половині XIX ст. показав, що світло є окремим випадком електромагнітних хвиль. Праці Максвелла стали підґрунтям для електромагнітної теорії світла.
Після того як Генріх Герц експериментально виявив електромагнітні хвилі, ніяких сумнівів у тому, що під час поширення світло поводиться як хвиля, не лишилося.
Проте на початку XX ст. уявлення про природу світла почало докорінно змінюватися. Несподівано з’ясувалося, що відкинута корпускулярна теорія все ж таки має під собою підґрунтя.
Під час випромінювання і поглинання світло поводиться подібно до потоку частинок.
Було виявлено переривчасті, або, як кажуть, квантові, властивості світла. Виникла незвичайна ситуація: явища інтерференції і дифракції, як і раніше, можна було пояснити, вважаючи світло хвилею, а явища випромінювання і поглинання - вважаючи світло потоком частинок. Ці два, здавалося б, несумісні одне з одним уявлення про природу світла, у 30-х роках XX ст. вдалося несуперечливо об’єднати в новій видатній фізичній теорії - квантовій електродинаміці.
Пізніше з’ясувалося, що двоїстість властивостей характерна не тільки для світла, а й для будь-якої іншої форми матерії.


Домашнє завдання : опрацювати параграф 41, зробити конспект.



Дата уроку :08.05.20



Тема уроку : Навчальний проект з теми "Рух і взаємодія. Закони збереження."


Орієнтовні теми проєктів :
  1. Закони збереження у природі, техніці, побуті.
  2. Фізика в житті сучасної людини.
  3. Сучасний стан фізичних досліджень в Україні та світі. 
  4. Україна – космічна держава.
  5. Видатні вітчизняні та закордонні вчені-фізики. 
  6. Застосування закону збереження імпульсу в техніці.Ознайомлення з роботою побутового дозиметра.
  7. Складання радіаційної карти регіону.
  8. Радіологічний аналіз місцевих харчових продуктів. 
  9. Екологічні проблеми атомної енергетики.
  10.  Розщеплення атома: скринька Пандори чи вогонь Прометея? 
  11.  Майбутнє Сонця та інших зір.


  1.  Великий адронний колайдер – шлях до вивчення будови Всесвіту.
  2.  Історія атома: від Демокріта до Резерфорда.
  3.  Цеглинки матерії, або Що таке кварки.
  4.  Науковий подвиг П’єра і Марії Кюрі (історія відкриття радію).
  5.  Як Резерфорд установив природу α-частинок.
  6.  Історія створення ядерного реактора.
  7.  Перші атомні електростанції.
  8.  Організація безпеки атомних реакторів.
  9. Чорнобиль і Фукусіма – дві величезні ядерні катастрофи: що в них спільного, в чому різниця.
  10.  Термоядерний реактор – реактор майбутнього.
  11.  Драма ідей: історія атомної бомби.
  12.  Історія отримання штучних радіоактивних ізотопів.
  13.  Де і як застосовують штучні радіоактивні ізотопи.
  14.   Ядерно-фізичні методи вивчення віку археологічних знахідок.
  15.   Що таке радонові ванни.
  16.  Природна радіоактивність – безпечна чи небезпечна.
  17.  Хронологія атомної ери.
  18.  Атомні електростанції України.
  19.  Атомна енергетика світу


Домашнє завдання : підготувати проект. Хто вже виконав , тому не потрібно!!!!!



















Дата уроку :06.05.20



Тема уроку : Навчальний проект з теми "Рух і взаємодія. Закони збереження."


Орієнтовні теми проєктів :
  1. Закони збереження у природі, техніці, побуті.
  2. Фізика в житті сучасної людини.
  3. Сучасний стан фізичних досліджень в Україні та світі. 
  4. Україна – космічна держава.
  5. Видатні вітчизняні та закордонні вчені-фізики. 
  6. Застосування закону збереження імпульсу в техніці.Ознайомлення з роботою побутового дозиметра.
  7. Складання радіаційної карти регіону.
  8. Радіологічний аналіз місцевих харчових продуктів. 
  9. Екологічні проблеми атомної енергетики.
  10.  Розщеплення атома: скринька Пандори чи вогонь Прометея? 
  11.  Майбутнє Сонця та інших зір.


  1.  Великий адронний колайдер – шлях до вивчення будови Всесвіту.
  2.  Історія атома: від Демокріта до Резерфорда.
  3.  Цеглинки матерії, або Що таке кварки.
  4.  Науковий подвиг П’єра і Марії Кюрі (історія відкриття радію).
  5.  Як Резерфорд установив природу α-частинок.
  6.  Історія створення ядерного реактора.
  7.  Перші атомні електростанції.
  8.  Організація безпеки атомних реакторів.
  9. Чорнобиль і Фукусіма – дві величезні ядерні катастрофи: що в них спільного, в чому різниця.
  10.  Термоядерний реактор – реактор майбутнього.
  11.  Драма ідей: історія атомної бомби.
  12.  Історія отримання штучних радіоактивних ізотопів.
  13.  Де і як застосовують штучні радіоактивні ізотопи.
  14.   Ядерно-фізичні методи вивчення віку археологічних знахідок.
  15.   Що таке радонові ванни.
  16.  Природна радіоактивність – безпечна чи небезпечна.
  17.  Хронологія атомної ери.
  18.  Атомні електростанції України.
  19.  Атомна енергетика світу


Домашнє завдання : підготувати проект.




Дата уроку :05.05.20



Тема уроку : Контрольна робота з теми "Рух і взаємодія. Закони збереження."
          Варіант 1.
1. Тіло масою 5 кг рухається зі швидкістю 10 м/с. Чому дорівнює його кінетична енергія?
A. 250 Дж    Б. 500 Дж     B. 125 Д      Г. 50 Дж
Оберіть правильну відповідь.
2. Що називається імпульсом тіла?
A. Добуток маси тіла на квадрат швидкості його руху     Б. Добуток маси тіла на швидкість його руху    B. Добуток сили на час, протягом якого вона діє    Г. Відношення маси тіла до швидкості руху тіла
3. Встановіть відповідність між назвою фізичної величини та одиницею вимірювання.


1. Імпульс сили
2. Енергія
3. Сила
4. Швидкість тіла

А. Дж.
Б  м/с
В. Н ∙ с
Г. Н/м
Д. Н


4. Два літаки однакової маси летять на однаковій висоті. Швидкість другого літака в 1,5 рази більша за швидкість першого. У якого літака більша потенціальна енергія? Поясніть свою відповідь.
5. Тіло вільно падає з висоти 100 м. На якій висоті його кінетична енергія дорівнює потенціальній енергії? 
6. Рух матеріальної точки описується рівнянням x = 5 - 4t + 2t2. Знайдіть імпульс тіла через 5 с та 7 с після початку відліку часу, якщо маса тіла дорівнює 400 г.   
          Варіант 2.
1. За якою формулою можна обчислити потенціальну енергію піднятого над землею тіла?                      А) E=mgh      Б)E= mV^2/2        В) E=kx^2/2
2. В яких одиницях СІ вимірюється імпульс тіла?  
А:  Дж;                     Б: кг м/с;                      В: Н·с.
3. Якою є кінетична енергія автомобіля масою 3,2 т, який рухається зі швидкістю 36 км/год?                                                    
4. Хлопчик на санчатах загальною масо 60 кг спустився з гори висотою 10 м. Визначити роботу сил опору рухові, якщо біля підніжжя гори санчата мали швидкість 12 м/с.                
5. Тіло масою 14 кг рухається згідно рівняння x=3+2t+2t^2. Визначити імпульс тіла через 3 с після початку руху. (^- означає піднести до степеня)
6.  Візок масою 80 кг рухається зі швидкістю 1,5 м/с. Спортсмен  масою 60 кг біжить назустріч візкові зі швидкістю 5 м/с. Визначити швидкість візка після того, як спортсмен зстрибнув на нього.  















Дата уроку :29.04.20



Тема уроку : Розв"язування задач. Підготовка до контрольної роботи.

На ст. 221 вашого підручника є тестові завдання, вам потрібно обрати свій варіант , так як ви сидите на уроці ,та виконати його , але до кожної задачі, окрім 1-ої, повинно бути дано, розв"язок та відповідь.





Дата уроку :28.04.20


Тема уроку :Фундаментальні взаємодії в природі . Межі застосування фізичних законів і теорій. Фундаментальний характер законів збереження.
 Опрацювати параграфи 38,39,40, зробити конспект!!!




Дата уроку :24.04.20

Тема уроку : Лабораторна робота № 7 .Вивчення закону збереження механічної енергії.

В своїх робочих  зошитах  записуємо все так , як на уроці лабораторної роботи, відкривши свій підручник на ст. 204. Перемалюєте таблицю тільки на 1 дослід , результати досліду будуть у відео.



Додаткове завдання, що у відео ролику, робить не потрібно. Таблиця у відео відрізнється трішки , тому будьте уважними , коли будете вибирати дані з неї у свою таблицю, яка міститься в підручнику.




Дата уроку :22.04.20

Тема уроку : Розв"язування задач.

Пройти тест з теми : Застосування законів збереження енергії і імпульсу в механічних явищах.

https://naurok.com.ua/test/start/51062


Зробити скрін результату.




Дата уроку :21.04.20

Тема уроку : Розв"язування задач.




















Дата уроку :17.04.20
Тема уроку : Розв"язування задач. Самостійна робота .



Закони збереження 

Завдання №1 
Вкажіть одиниці вимірювання імпульсу в СІ?
А. Н/м2;
Б. кг⋅м/с2;
В. кг⋅м/с;
Г. Н⋅м.


Завдання №2 
За якою формулою обчислюється кінетична енергія? 
А. ; Б. N=Fv; В. A=Fs∙cosα; Г.
Завдання №3
Дано траєкторію руху тіла кинутого під кутом до горизонту. В якій точці траєкторії потенціальна енергія максимальна?
А. 1; 
Б. 2;
В. 3;
Г. У всіх точках однакова.


Завдання №4
Як зміниться імпульс тіла при збільшенні часу дії сталої сили в 2 рази?
А. Збільшиться в 2 рази; 
Б. Зменшиться в 2 рази;
В. Збільшиться в 4 рази;
Г. Не зміниться.


Завдання №5 
Визначити кінетичну енергію тіла масою 2 т, що рухається зі швидкістю 4 м/с


Завдання №6
Сформулювати означення, що таке реактивний рух?


Завдання №7 
Дано рівняння залежності проекції швидкості руху тіла від часу vx=2+4t. Визначити імпульс тіла масою 4 кг через 2 с після початку руху та силу, що викликала цю швидкість


Завдання №8
Платформа масою 20 т переміщається горизонтальною колією з швидкістю 1,5 м/с. Її наздоганяє платформа масою 10 т, що рухається з швидкістю 4 м/с. З якою швидкістю рухатимуться платформи після щеплення?


Завдання №9
М’яч кинули під кутом до горизонту з швидкістю 15 м/с. Яка швидкість м’яча на висоті 5 м?


Завдання №10*
Визначити потенціальну та кінетичну енергію тіла масою 100 г, кинутого вертикально вгору зі швидкістю 15 м/с, через 2 с після початку руху.





Дата уроку :15.04.20
Тема уроку : Застосування законів збереження енергії та імпульсу в механічних явищах.
Переглянути відео.


Розв'язання багатьох практичних задач значно простішає, якщо скористатися законами збереження — законом збереження імпульсу та законом збереження і перетворення енергії, адже ці закони можна використовувати й тоді, коли сили, які діють у системі, є невідомими. Отже, згадаємо, які існують види механічної енергії, та розв'яжемо декілька задач на застосування законів збереження.
Згадуємо про механічну енергію
Енергія (від. грецьк. «діяльність») — це фізична величина, яка є загальною мірою руху та взаємодії всіх видів матерії.
Енергію позначають символом E (або W). Одиниця енергії в СІ — джоуль:
У механіці ми маємо справу з механічною енергією.
Механічна енергія — це фізична величина, яка є мірою руху та взаємодії тіл і характеризує здатність тіл виконувати механічну роботу.



Вивчаючи механічну енергію в курсі фізики 7 класу, ви дізналися про те, що у випадку, коли система тіл є замкненою, а тіла системи взаємодіють одне з одним тільки силами пружності та силами тяжіння, повна механічна енергія системи не змінюється.
У цьому полягає закон збереження і перетворення механічної енергії, який математично можна записати так:
де Ek0 + Ep0 — повна механічна енергія системи тіл на початку спостереження; Ek + Ep — повна механічна енергія системи тіл наприкінці спостереження.

Домашнє завдання : написати конспект та виконати тест.
                            Тест
1. Закінчіть речення: «Імпульсом тіла називається...»
а) добуток маси тіла і його прискорення;
б) добуток маси тіла та його швидкості;
в) добуток сили, яка діє на тіло, та швидкості тіла;
г) добуток сили, яка діє на тіло, та часу її дії;

2. Виберіть одиницю імпульсу тіла:
а) 1 Н/с;                         в) 1 кг·м/с;
б) 1 кг·м/с2 ;                           г) 1Н·с.

3. Виберіть одиницю імпульсу сили:
а)  1 Н/с;                         в) 1 кг·м/с;
б) 1 кг·м/с2;                   г) 1Н·с.

4. Вкажіть, чому дорівнює зміна імпульсу тіла:
а) добутку маси тіла та його швидкості;
б) різниці початкового и кінцевого імпульсів тіла;
в) імпульсу сили;
г) зміні маси тіла за одиницю часу.

5. Закінчіть речення: «Реактивний рух виникає під час...»
а) відштовхування тіл;
б) руху різних частин тіла відносно центру маси тіла;
в) поділу тіла на частини;
г) відокремлення від тіла частини його маси з певною швидкістю руху відносно частини, що залишилася.

6. Визначте, у яких системах відліку виконується закон збереження імпульсу:
а) інерціальних;           в) замкнених;
б) неінерціальних;       г) будь-яких.

7. Виберіть приклад, який демонструє реактивний рух:
а) рух кальмара;
б) коливання маятника;
в) політ метелика;
г) падіння листя з дерев.

8. Ракета піднімається вертикально вгору рівномірно. Визнач те, як і чому змінюється імпульс ракети:
а) зменшується, оскільки зменшується маса ракети;
б) не змінюється, тому що маса зменшується, а швидкість руху збільшується;
в) зростає, оскільки ракета піднімається все вище над земною поверхнею;
г) не змінюється, тому що швидкість руху стала.

9. Рівняння руху тіла має вид: х = 200 + 4t + 0,2t2. Визначте імпульс тіла в початковий момент часу, якщо маса тіла 0,1 кг:
а) 20 кг·м/с;                   в) 0,4 кг·м/с;
б) 4 кг·м/с;                     г) 0,2 кг·м/с.

10. Обчисліть швидкість руху тіла, маса якого 5 кг, якщо імпульс цього тіла дорівнює 40 кг·м/с:
а) 2 м/с;                          в) 6 м/с;
б) 4 м/с;                          г) 8 м/с.

11.      Записати  закон збереження імпульсу:


12. Встановіть відповідність прикладу та виду енергії, яку має тіло:
1)шайба рухається по льоду;      а) потенціальна енергія;
2)птах летить;               б) кінетична енергія;
3)буферна пружина стиснута;     в) і кінетична, і потенціальна
4)плафон розтягує підвіс;   г) енергія;
5)лижник стоїть на горі;    д) не має механічної енергії.



Дата уроку :14.04.20
Тема уроку : Розв"язування задач. 

На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вивчати імпульс, закон збереження імпульсу та реактивний рух на прикладах різноманітних задач.

































Дата уроку :10.04.20
Тема уроку : Реактивний рух. Фізичні основи реактивної техніки. Досягнення космонавтики.





Цікавий і важливий випадок практичного використання закону збереження імпульсу - це реактивний рух. Так називають рух тіла, який виникає під час відділення від тіла з певною швидкістю деякої його частини.
Реактивний рух здійснюють, наприклад, ракети. Будь-яка ракета - це система двох тіл. Вона складається з оболонки і пального, що в ній знаходиться. Оболонка має форму труби, один кінець якої закрито, а другий відкрито і забезпечено трубчастою насадкою з отвором особливої форми - реактивним соплом.
Пальне під час запуску ракети спалюється та перетворюється на газ високого тиску і високої температури. Завдяки високому тиску цей газ з великою швидкістю виривається із сопла ракети. Оболонка ракети рухається при цьому в протилежний бік (мал. 290).
Перед стартом ракети її загальний імпульс (оболонки і пального) в системі координат, пов’язаній із Землею, дорівнює нулю, ракета не рухається відносно Землі. У результаті взаємодії газу й оболонки, яка викидає газ, вона набуває певного імпульсу. Вважатимемо, що сила тяжіння практично не впливає на рух, тому оболонку й пальне можна розглядати як замкнуту систему та їх загальний імпульс повинен і після запуску залишитися рівним нулю. Оболонка, у свою чергу, завдяки взаємодії з газом набуває імпульсу, що дорівнює за модулем імпульсу газу, але протилежного за напрямком. Ось чому в рух приходить не тільки газ, але й оболонка ракети. У ній можуть бути розміщені наукові прилади для досліджень, засоби зв’язку. У ракеті може розміщуватися космічний корабель, у якому перебувають космонавти або астронавти.
Мал. 290
Закон збереження імпульсу дає змогу визначити швидкість руху ракети (оболонки).
Припустимо спочатку, що весь газ, що утворюється під час згоряння пального, викидається з ракети одразу, а не витікає поступово.
Позначимо всю масу газу, на який перетворюється пальне в ракеті, через mг, а швидкість газу - через г. Масу і швидкість руху оболонки позначимо через mоб і об. Згідно із законом збереження імпульсу сума імпульсів оболонки і газу після запуску повинна бути такою самою, якою була до запуску ракети, тобто повинна дорівнювати нулю. Отже, mг(г)у + mоб(об)у = 0, або mобоб = mгг (координатну вісь Оу вибрано в напрямку руху оболонки). Звідси визначимо швидкість руху оболонки:об = .

З формули видно: що більша швидкість витікання газу і що більше відношення маси палива до маси оболонки, то швидкість руху оболонки ракети більша. Тому достатньо велику швидкість оболонка отримає в тому випадку, якщо маса палива набагато більша від маси оболонки. Наприклад, щоб швидкість руху оболонки була за абсолютним значенням у 4 рази більша від швидкості витікання газу, потрібно, щоб маса палива була у стільки само разів більша за масу оболонки, тобто оболонка повинна складати одну п’яту від усієї маси ракети на старті. Адже «корисна» частина ракети - це сама оболонка.
Зі створення ракет розпочалося активне освоєння космосу. Український авіаконстуктор Сергій Павлович Корольов і його колеги створили ракету-носій «Восток», і 12 квітня 1962 р. людина вийшла в космічний простір. Це був Юрій Гагарін.
Україна входить до складу космічних держав світу завдяки високому рівню науково-технічного і виробничого потенціалу, здійсненню власних космічних проектів, участі в міжнародній космічній діяльності.
У березні 1999 р. відбувся перший пуск української ракети-носія «Зеніт-SSL» за міжнародною програмою «Морський старт». Україна разом із США, Росією і Норвегією стала учасницею грандіозного проекту запусків з плавучого космодрому у Світовому океані.
У грудні 2004 р. було виведено в космос чергові супутники дистанційного зондування Землі серії «Січ», «Січ-1М» і перший український малогабаритний космічний апарат «МС-1-ТК».
За 15 років роботи Національного космічного агентства України (зараз Державне космічне агентство України) і підприємств української космічної галузі забезпечено більше як 100 пусків ракет-носіїв і виведено в космос понад 180 космічних апаратів.

У жовтні 2016 р. з о. Уоллопс (штат Вірджинія, США) відбувся успішний запуск модернізованої ракети-носія середнього класу Antares-230 із транспортним космічним кораблем Cygnus. Головним розробником ракети-носія є американська компанія Orbital АТК, а основну конструкцію її першого ступеня створили українські держпідприємства космічної галузі КБ «Південне» ім. М.К. Янгеля та ВО «Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» (м. Дніпро) в кооперації з підприємствами «Хартрон-АРКОС» (м. Харків), «Хартрон-ЮКОМ» (м. Запоріжжя), «ЧЕЗАРА», «РАПІД» (м. Чернігів) та ін.
Українські спеціалісти займалися модернізацією першого ступеня ракети-носія Antares, адаптуючи цей ступінь до нового, більш ефективного двигуна.
Вантажний корабель Cygnus доставив на Міжнародну космічну станцію понад 2 т вантажу (зразки для проведення наукових експериментів, наукові інструменти і продовольство), а також обладнання для виводу в космічний простір мініатюрних супутників. Астронавтка NASA Кейт Рубінс зробила знімки стикування корабля з Міжнародною космічною станцією, які були опубліковані на офіційній сторінці астронавтів агентства в Twitter(мал. 291).
Мал. 291


Домашнє завдання . Опрацювати параграф 37, зробити конспект та невеличку доповідь на тему : "Цікаві факти з космонавтики".



Дата уроку : 08.04.20
Тема уроку :Розв"язування задач.

1. Рух матеріальної точки описується рівнянням Знайти імпульс точки через 4 с, вважаючи, що її маса дорівнює 4 кг.



2. Снаряд масою 20 кг, що летить зі швидкістю 500 м/с, потрапляє у платформу з піском масою 10 т і застрягає в піску. З якою швидкістю розпочала рухатися платформа?



3. Граната, що летіла зі швидкістю 10 м/с, розірвалася на два уламки масами 12 кг і 8 кг, які розлетілися в протилежних напрямках. Швидкість руху більшого уламка 25 м/с у напрямі руху гранати. Яка швидкість руху меншого уламка?




Домашнє завдання : Повторити параграф 36, розв"язати наступні задачі : с.202 впр.: 258, 261.До впр. 261 зробити малюнок з позначеннями.



Дата уроку : 07.04.20
Тема уроку :Розв"язування задач.

Перш ніж перейти до розвязку задач, давайте з вами пригадаємо , що ж таке взаємодія тіл, імпульс та закон збереження імпульсу.Переглянемо вже знайоме вам відео.






 густина сталевої кульки = 7800кг/м в кубі
густина свинцевої кульки = 11300кг/м в кубі







Дата уроку : 03.04.20
Тема уроку :Взаємодія тіл. Імпульс. Закон збереження імпульсу.
Опрацювати  в підручнику параграф 36, написати конспект з малюнками, формулими та фізичними визначеннями.





Дата уроку : 31.03.20
Тема уроку : Розв"язування задач. Підготовка до контрольної роботи.

Давайте розглянемо та опрацюємо задачі з даної теми !


1. Тіла взаємодіють одне з одним із силами, які напрямлені вздовж однієї прямої, рівні за модулем і протилежні за напрямком. (1 бал)
а) Перший закон Ньютона                                      в) Третій закон Ньютона
б) Другий закон Ньютона                                       г) Закон всесвітнього тяжіння
2. За якою формулою визначають силу тяжіння? (1 бал)
а)                  б)                в)                г)
3. Яка одиниця вимірювання швидкості? (1 бал)
а) м                     б) м/с                 в) м/с2                     г) кг
4. Земля притягує до себе підкинутий м'яч із силою 3 Н. З якою силою цей м'яч притягує до себе Землю? (1 бал)
а) 0,3 Н                     б) 3 Н                    в) 6 Н                    г) 0 Н
5. Лижник масою 70 кг, що має в кінці спуску швидкість 10 м/с, зупиняється через 20 секунд після закінчення спуску. Визначте величину сили тертя. (1,5 бали)
6. Мотоцикліст, маса якого разом із мотоциклом становить 180 кг, розганяється на горизонтальній дорозі. Визначте прискорення мотоцикла, якщо його сила тяги дорівнює 216 Н, а коефіцієнт опору руху – 0,04. (1,5 бали)
7. Яку відстань проїде автомобіль до повної зупинки, якщо шофер різко гальмує при швидкості 72 км/год, а від початку гальмування до зупинки проходить 6 с? (2 бали)
8. У ході рівноприскореного руху зі стану спокою мотоцикліст за десяту секунду проїжджає 7,6 м. Визначте прискорення мотоцикліста; обчисліть його переміщення за 10 с. (3 бали)




Дата уроку : 01.04.20
Тема уроку : Контрольна робота  з теми "Рух і взаємодія .Закони збереження"


1. Існують такі системи відліку, відносно яких тіло зберігає стан спокою або рівномірного прямолінійного руху, якщо на тіло не діють жодні сили або ці сили скомпенсовані. (1 бал)
а) Перший закон Ньютона                                      в) Третій закон Ньютона
б) Другий закон Ньютона                                       г) Закон всесвітнього тяжіння

2. За якою формулою визначають проекцію вектора прискорення? (1 бал)
а)                         б)
в)                      г)

3. Яка одиниця вимірювання прискорення? (1 бал)
а) м                     б) м/с                 в) м/с2                     г) кг

4. Спустившись з гірки, санки з хлопчиком гальмують із прискоренням 2 м/с2. Визначте величину гальмівної сили, якщо загальна маса хлопчика та санок дорівнює 45 кг. (1 бал)
а) 22,5 Н                    б) 45 Н                     в) 47 Н                     г) 90 Н

5. Автомобіль масою 1500 кг рушає з місця під дією сили тяги 3000 Н та набуває швидкість 36 км/год. Не враховуючи опір руху, визначте за який час автомобіль  досяг такої швидкості. (1,5 бали)

6. Маса кейса 15 кг, максимальна сила натягу, яку витримує його ручка, дорівнює 210 Н. За якого прискорення під час підняття ручка кейса відірветься? (1,5 бали)

7. При рівноприскореному прямолінійному русі швидкість катера збільшилася за 10 з від 5 м/с до 9 м/с. Який шлях пройдено катером за цей час? (2 бали)

8. Тіло, що вільно падало, останні 200 м шляху пролетіло за 4 с. Скільки часу і з якої висоти падало тіло? (3 бали)

























Немає коментарів:

Дописати коментар