Дата уроку :15.01.21
Тема уроку:
Дата уроку : 28.05.20
Тема уроку: Підсумкова контрольна робота.
1. Усі твердження, за винятком
одного, правильні. Вказати неправильне твердження. Астрономія — це наука:
а) про небесні світила;
б) про закони руху небесних світил;
в) про можливість за розташуванням планет на
небі передбачати хід подій на Землі;
г) про будову й розвиток небесних світил;
д)про будову й розвиток Всесвіту в цілому.
2. Хто розвивав теорію про будову Всесвіту, згідно з якої існує життя на
інших планетах?
а) К. Птолемей; б) Й. Кеплер;
в)М. Коперник; г)Г. Галілей; д)Дж. Бруно.
3. Геліоцентрична система пояснює петлеподібний рух планет:
а) різницею швидкості руху Землі і планети по
орбітах;
б) оберненням Землі навколо осі;
в) сполученням руху Сонця по екліптиці і руху
планет навколо Сонця;
г) зміною швидкості руху планети по орбіті;
д) взаємним тяжінням планет.
4. Які причини стимулювали зародження і розвиток астрономії?
1)
практична
потреба людей;
2)
астрологічні
передбачення;
3)
бажання
людської думки проникнути в суть речей усвідомити справжнє місце Землі й людини
у Всесвіті, пізнати закони, за якими рухаються світила і які визначають їхнє
народження, будову та подальший розвиток.
а) 1 і 2; б) 3 і 1; в) 2 ІЗ; г)
1,2,3; д) правильних відповідей немає.
5. В астрономії розроблено декілька систем небесних координат. Найвідоміші
з них такі:
1)
горизонтальна;
2)
перша
екваторіальна система координат;
3)
друга
екваторіальна система координат.
а) 1 і 2; б) 2 і 3; в) 1 і 3; г)
1,2,3; д) правильних відповідей немає.
6. Яка із запропонованих нижче послідовностей правильна для зміни
зовнішнього вигляду Місяця для спостерігача на Землі?
а) Новий Місяць → Перша чверть → Повний
Місяць → Остання чверть;
б) Новий місяць → Перша чверть → Третя чверть
→ Повний Місяць;
в) Повний Місяць → Третя чверть → Перша чверть
→ Новий Місяць;
г) Остання чверть → Повний Місяць → Перша
чверть → Новий Місяць;
д) Перша чверть → Повний Місяць → Перша
чверть → Новий Місяць.
7. Відношення кубів більших півосей орбіт двох планет дорівнює 16. Отже,
період обертання однієї планети більше періоду обертання другої:
а) у 8 разів; б) у 4 рази; в) у 2 рази; г) у 16 разів; д) у→ 32 рази..
8. Хто першим провів телескопічні спостереження?
а) Й. Кеплер; б) Дж. Бруно; в) Г.
Галілей;г) К. Птолемей; д) М. Коперник.
9. Основними функціями телескопа є:
1 ) збір випромінювання від
небесних світил;
2)
створення у
своїй фокальній площині зображення об'єкта чи певної ділянки неба;
3)
збільшення кута
зору, під яким спостерігаються небесні тіла.
а) 1 і 2; б) 2 і 3; в) 1 і 3; ґ)
1,2,3; д)правильної відповіді немає.
10.
До планет земної
групи належать:
а) Меркурій, Венера, Земля, Сатурн;
б) Венера, Земля, Марс,
Юпітер;
в) Меркурій, Венера, Земля, Марс;
г) Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун;
д) Сатурн, Юпітер, Венера, Земля, Марс.
11.
З усіх відомих
типів телескопів виберіть той, за допомогою якого можна спостерігати процеси в
ядрі Сонця:
а) оптичний телескоп;
б) радіоінтерферометр;
в) гамма-телескоп;
г) нейтринний
телескоп.
д) радіотелескоп.
12. Явище парникового ефекту відіграє вирішальну роль у :
1) підвищенні температури на поверхні Венери
до 470-480°С;
2) переорієнтації геомагнітного поля Землі;
3) пом'якшенні клімату Землі.
а) 1 і 3; б) 2 і 3; в) 1 і 2; г)
1,2,3; д) правильної відповіді немає.
13. Астероїди — малі планети Сонячної системи, розташовані між орбітами:
а) Марса і Сатурна;
б) Марса і Юпітера;
в) Венери і Нептуна;
г) Сатурна і Марса;
д) Меркурія та Урана.
14. Усі твердження, за винятком одного, правильні. Вказати неправильне
твердження.
До складу Сонячної системи
входять:
а) вісім великих планет і понад вісімдесят їхніх
супутників;
б) кілька десятків тисяч малих тіл або
астероїдів розмірами від 10 до 1000 км, безліч метеорних тіл з розмірами
меншими за 1 км — так званих метеороїдів;
в) сузір'я;
г) комети;
д) міжпланетні
пил та газ.
Чекаю на фотозвіт!!!!
Дата уроку : 21.05.20
Тема уроку: Повторення.
Домашнє завдання : підготуватися до річної контрольної роботи.
Дата уроку : 14.05.20
Тема уроку: Людина у всесвіті. Пошук життя за межами землі.
Домашнє завдання : підготувати реферат до даної теми.
Дата уроку : 07.05.20
Тема уроку: Всесвіт. Походження та еволюція всесвіту. Історія розвитку уявлень про всесвіт. Спостережні основи космології.
Опрацювати наступні завдання.
Дата уроку : 30.04.20
Тема уроку:Зоряні системи -Галактики. Світ Галактик.
Опрацювати наступні завдання.
Дата уроку : 23.04.20
Тема уроку: Наша Галактика. Молочний шлях. Місце сонячної системи в галактиці.
Дати відповіді на наступні завдання.
Дата уроку : 16.04.20
Тема уроку: Фізично змінні зорі. Нейтронні зорі. Чорні діри.
Дати відповіді на наступні завдання.
Дата уроку : 09.04.20
Тема уроку: Подвійні зорі. Маса зір. Планетні системи інших зір. Еволюція зір. Білі карлики.
Існують і поодинокі, і подвійні, і кратні зорі, змінні зорі різних типів, нові й наднові, надгіганти і карлики, зорі найрізноманітніших розмірів, світностей, температур і густин. Чи не створюють вони хаос фізичних характеристик? Виявляється, ні
Узагальнюючи здобуті дані про зорі, встановили ряд закономірностей між ними. Зіставляючи відомі маси і світності зір, переконуємося, що із збільшенням маси швидко зростає світність зір: L » m3, 9. За цією так званою залежністю "маса - світність" можна визначити масу поодинокої зорі, знаючи її світність (білі карлики цій залежності не підлягають).
Для найпоширеніших типів зір справджується формула:
L » R5, 2, де R - радіус зорі. В усіх випадках береться повна світність. Ці формули показують, що включені до них фізичні характеристики зір взаємопов'язані.
Надзвичайно великий інтерес становить зіставлення світності зір з їхніми температурою і кольором. Цю залежність подано на: діаграмі "колір - світність" (К - С) (діаграма Герцшпрунга - Рессела, див. задній форзац). На цій діаграмі по осі ординат відкладають логарифми світностей чи абсолютні зоряні величини М, а по осі абсцис - спектральні класи, або відповідні їм логарифми температур, або величину, яка характеризує колір. Точки, що відповідають зорям з відомими характеристиками, розміщуються на діаграмі не хаотично, а вздовж деяких ліній - послідовностей.
Більшість їх розміщується вздовж похилої лінії, що йде зліва зверху вправо вниз. У цьому напрямі зменшуються одночасно світності, радіуси й температури зір. Це головна послідовність. На ній. стрілкою позначено положення Сонця як зорі - жовтого карлика. Паралельно головній послідовності розміщується послідовність субкарликів, які на одну зоряну величину слабші, ніж зорі головної послідовності з такою самою температурою. Угорі паралельно осі абсцис розміщена послідовність надгігантів. У них колір і температура різні, а світність майже однакова.
Від середини головної послідовності вправо вгору відходить послідовність червоних гігантів. Нарешті, внизу містяться білі карлики з різними температурами. Біло-голубу послідовність становлять зорі, що спалахують як нові, та інші типи гарячих зір.
Належність зорі до тієї чи іншої послідовності можна розпізнати за деякими деталями в її спектрі.
Як бачимо, в природі не існує довільних комбінацій маси, світності, температури й радіуса. За теорією місце зорі на діаграмі К - С визначається насамперед її масою і віком, отже діаграма відображає еволюцію зір.
Чим масивніша зоря, тим вища температура в її надрах і тим швидше "вигоряє" водень, перетворюючись у гелій. Голубі зорі, що належать до головної послідовності, "спалюють" водень за 106-107 років, а такі, як Сонце, лише за 10'° років. Внутрішньої енергії Сонця вистачить ще на мільярди років.
З вигорянням водню в центрі зорі її еволюція прискорюється. Зоря перетворюється у червоний гігант. У щільному й гарячому ядрі в червоних гігантах відбувається реакція синтезу вуглецю з гелію. Із зменшенням запасів гелію ця реакція припиняється. Зоря стискується, переходить у стан білого, надзвичайно густого карлика. Маючи невелику поверхню (і тому витрачаючи мало енергії), білий карлик може світити дуже тривалий час. Так відбувається еволюція Сонця й зір, маса яких не перевищує його масу.
У зоряному Всесвіті відбуваються не тільки повільні зміни, а й швидкі, навіть катастрофічні. Наприклад, за час порядку року звичайна на вигляд зоря спалахує як наднова і приблизно за той самий час її яскравість спадає.
Внаслідок цього вона, мабуть, перетворюється в крихітну зорю, розміром близько 10-20 км, яка складається з нейтронів і обертається з періодом порядку секунди й швидше (нейтронну зорю), її густина зростає до густини атомних ядер (1016 кг/см3) і вона стає могутнім випромінювачем радіо- й рентгенівських променів, що, як і її світло, пульсують з періодом обертання зорі. Прикладом такого пульсара, як їх називають, є слабка зірочка в центрі Крабрподібної радіотуманності, що розширюється. Залишків спалахів наднових зір у вигляді пульсарів і радіотуманностей, на зразок Крабо-подібної, відомо вже багато.
Нейтронні зорі - це кінцева стадія еволюції зір з ненабагато більшою, ніж у Сонця, масою.
Вважають, що зорі з масою, яка значно перевищує сонячну, завершують свою еволюцію, перетворюючись в об'єкт великої густини розміром приблизно як нейтронна зоря, гравітаційне поле якого перешкоджає випромінюванню світла. Такий об'єкт називають чорною дірою.
Білі карлики, нейтронні зорі й чорні діри, існування яких передбачено теорією, але ще не підтверджено спостереженнями, є кінцевими стадіями еволюції зір різної маси. Із речовини, викинутої зорями, у майбутньому можуть утворюватися зорі нового покоління. В цілому процес формування й розвитку зір стає зрозумілим, якщо розглядати їх як складову частину всієї зоряної системи - Галактики.
Опрацювати практичну роботу : крім 7 завдання !!!!
Дата уроку : 02.04.20
Тема уроку: Основні характеристики зір. Температура та розміри зір. Зорі та їхня класифікація. Звичайні зорі.
Домашнє завдання : Орацювати дану тему та зробити конспект !
Немає коментарів:
Дописати коментар