фізика , 7 кл, 2022/2023

Дистанційне навчання астрономія 11 кл.



Міжнародний день астрономії — Work.ua


Дата уроку :15.01.21
Тема уроку:











Дата уроку : 28.05.20
Тема уроку: Підсумкова контрольна робота.

1.  Усі твердження, за винятком одного, правильні. Вказати неправильне твердження. Астрономія — це наука:
а)     про небесні світила;
б)     про закони руху небесних світил;
в)     про можливість за розташуванням планет на небі передбачати хід подій на Землі;
г)     про будову й розвиток небесних світил;
д)про    будову й розвиток Всесвіту в цілому.

2.    Хто розвивав теорію про будову Всесвіту, згідно з якої існує життя на
інших планетах?
а) К. Птолемей; б) Й. Кеплер; в)М. Коперник; г)Г. Галілей; д)Дж. Бруно.

3.    Геліоцентрична система пояснює петлеподібний рух планет:
а)     різницею швидкості руху Землі і планети по орбітах;
б)     оберненням Землі навколо осі;
в)     сполученням руху Сонця по екліптиці і руху планет навколо Сонця;
г)     зміною швидкості руху планети по орбіті;
д)     взаємним тяжінням планет.

4.    Які причини стимулювали зародження і розвиток астрономії?
1)              практична потреба людей;
2)               астрологічні передбачення;
3)               бажання людської думки проникнути в суть речей усвідомити справжнє місце Землі й людини у Всесвіті, пізнати закони, за якими рухаються світила і які визначають їхнє народження, будову та подальший розвиток.
а) 1 і 2; б) 3 і 1; в) 2 ІЗ; г) 1,2,3; д) правильних відповідей немає.

5.    В астрономії розроблено декілька систем небесних координат. Найвідоміші
з них такі:
1)              горизонтальна;
2)                перша екваторіальна система координат;
3)               друга екваторіальна система координат.
а) 1 і 2; б) 2 і 3; в) 1 і 3; г) 1,2,3; д) правильних відповідей немає.

6.   Яка із запропонованих нижче послідовностей правильна для зміни
      зовнішнього вигляду Місяця для спостерігача на Землі?
а)      Новий Місяць → Перша чверть → Повний Місяць → Остання чверть;
б)     Новий місяць → Перша чверть → Третя чверть → Повний Місяць;
в)     Повний Місяць → Третя чверть → Перша чверть → Новий Місяць;
г)     Остання чверть → Повний Місяць → Перша чверть → Новий Місяць;
д)      Перша чверть → Повний Місяць → Перша чверть → Новий Місяць.

7.   Відношення кубів більших півосей орбіт двох планет дорівнює 16. Отже,
період обертання однієї планети більше періоду обертання другої:
а) у 8 разів; б) у 4 рази; в) у 2 рази; г) у 16 разів; д) у→ 32 рази..

8.   Хто першим провів телескопічні спостереження?
а) Й. Кеплер; б) Дж. Бруно; в) Г. Галілей;г) К. Птолемей; д) М. Коперник.

9.   Основними функціями телескопа є:
1 ) збір випромінювання від небесних світил;
2)               створення у своїй фокальній площині зображення об'єкта чи певної ділянки неба;
3)               збільшення кута зору, під яким спостерігаються небесні тіла.
а) 1 і 2; б) 2 і 3; в) 1 і 3; ґ) 1,2,3; д)правильної відповіді немає.

10.           До планет земної групи належать:
а)      Меркурій, Венера, Земля, Сатурн;
б)      Венера, Земля, Марс, Юпітер;
в)      Меркурій, Венера, Земля, Марс;
г)       Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун;
д)      Сатурн, Юпітер, Венера, Земля, Марс.

11.           З усіх відомих типів телескопів виберіть той, за допомогою якого можна спостерігати процеси в ядрі Сонця:
а)      оптичний телескоп;
б)      радіоінтерферометр;
в)      гамма-телескоп;
г)       нейтринний телескоп.
д)      радіотелескоп.

12.  Явище парникового ефекту відіграє вирішальну роль у :
1)      підвищенні температури на поверхні Венери до 470-480°С;
2)      переорієнтації геомагнітного поля Землі;
3)      пом'якшенні клімату Землі.
а) 1 і 3; б) 2 і 3; в) 1 і 2; г) 1,2,3; д) правильної відповіді немає.

13.  Астероїди — малі планети Сонячної системи, розташовані між орбітами:
а)      Марса і Сатурна;
б)      Марса і Юпітера;
в)      Венери і Нептуна;
г)       Сатурна і Марса;
д)      Меркурія та Урана.

14.  Усі твердження, за винятком одного, правильні. Вказати неправильне твердження.
До складу Сонячної системи входять:
а)      вісім  великих планет і понад вісімдесят їхніх супутників;
б)      кілька десятків тисяч малих тіл або астероїдів розмірами від 10 до 1000 км, безліч метеорних тіл з розмірами меншими за 1 км — так званих метеороїдів;
в)      сузір'я;           
г) комети;
д) міжпланетні пил та газ.


Чекаю на фотозвіт!!!!


Дата уроку : 21.05.20
Тема уроку: Повторення.
Домашнє завдання : підготуватися до річної контрольної роботи.











Дата уроку : 14.05.20
Тема уроку: Людина у всесвіті. Пошук життя за межами землі.

Домашнє завдання : підготувати реферат до даної теми.







Дата уроку : 07.05.20
Тема уроку: Всесвіт. Походження та еволюція всесвіту. Історія розвитку уявлень про всесвіт. Спостережні основи космології.
 Опрацювати наступні завдання.










Дата уроку : 30.04.20
Тема уроку:Зоряні системи -Галактики. Світ Галактик.
Опрацювати наступні завдання.









Дата уроку : 23.04.20
Тема уроку: Наша Галактика. Молочний шлях. Місце сонячної системи  в галактиці.
 Дати відповіді на наступні завдання.









Дата уроку : 16.04.20
Тема уроку: Фізично змінні зорі. Нейтронні зорі. Чорні діри. 
Дати відповіді на наступні завдання.









Дата уроку : 09.04.20
Тема уроку: Подвійні зорі. Маса зір. Планетні системи інших зір. Еволюція зір. Білі карлики.


 











Існують і поодинокі, і подвійні, і кратні зорі, змінні зорі різних типів, нові й наднові, надгіганти і карлики, зорі найрізноманітніших розмірів, світностей, температур і густин. Чи не створюють вони хаос фізичних характеристик? Виявляється, ні


Узагальнюючи здобуті дані про зорі, встановили ряд закономірностей між ними. Зіставляючи відомі маси і світності зір, переконуємося, що із збільшенням маси швидко зростає світність зір: L » m3, 9. За цією так званою залежністю "маса - світність" можна визначити масу поодинокої зорі, знаючи її світність (білі карлики цій залежності не підлягають).
Для найпоширеніших типів зір справджується формула:
L » R5, 2, де R - радіус зорі. В усіх випадках береться повна світність. Ці формули показують, що включені до них фізичні характеристики зір взаємопов'язані.
Надзвичайно великий інтерес становить зіставлення світності зір з їхніми температурою і кольором. Цю залежність подано на: діаграмі "колір - світність" (К - С) (діаграма Герцшпрунга - Рессела, див. задній форзац). На цій діаграмі по осі ординат відкладають логарифми світностей чи абсолютні зоряні величини М, а по осі абсцис - спектральні класи, або відповідні їм логарифми температур, або величину, яка характеризує колір. Точки, що відповідають зорям з відомими характеристиками, розміщуються на діаграмі не хаотично, а вздовж деяких ліній - послідовностей.
Більшість їх розміщується вздовж похилої лінії, що йде зліва зверху вправо вниз. У цьому напрямі зменшуються одночасно світності, радіуси й температури зір. Це головна послідовність. На ній. стрілкою позначено положення Сонця як зорі - жовтого карлика. Паралельно головній послідовності розміщується послідовність субкарликів, які на одну зоряну величину слабші, ніж зорі головної послідовності з такою самою температурою. Угорі паралельно осі абсцис розміщена послідовність надгігантів. У них колір і температура різні, а світність майже однакова.
Від середини головної послідовності вправо вгору відходить послідовність червоних гігантів. Нарешті, внизу містяться білі карлики з різними температурами. Біло-голубу послідовність становлять зорі, що спалахують як нові, та інші типи гарячих зір.
Належність зорі до тієї чи іншої послідовності можна розпізнати за деякими деталями в її спектрі.
Як бачимо, в природі не існує довільних комбінацій маси, світності, температури й радіуса. За теорією місце зорі на діаграмі К - С визначається насамперед її масою і віком, отже діаграма відображає еволюцію зір.
     
Чим масивніша зоря, тим вища температура в її надрах і тим швидше "вигоряє" водень, перетворюючись у гелій. Голубі зорі, що належать до головної послідовності, "спалюють" водень за 106-107 років, а такі, як Сонце, лише за 10'° років. Внутрішньої енергії Сонця вистачить ще на мільярди років.
З вигорянням водню в центрі зорі її еволюція прискорюється. Зоря перетворюється у червоний гігант. У щільному й гарячому ядрі в червоних гігантах відбувається реакція синтезу вуглецю з гелію. Із зменшенням запасів гелію ця реакція припиняється. Зоря стискується, переходить у стан білого, надзвичайно густого карлика. Маючи невелику поверхню (і тому витрачаючи мало енергії), білий карлик може світити дуже тривалий час. Так відбувається еволюція Сонця й зір, маса яких не перевищує його масу.
У зоряному Всесвіті відбуваються не тільки повільні зміни, а й швидкі, навіть катастрофічні. Наприклад, за час порядку року звичайна на вигляд зоря спалахує як наднова і приблизно за той самий час її яскравість спадає.
Внаслідок цього вона, мабуть, перетворюється в крихітну зорю, розміром близько 10-20 км, яка складається з нейтронів і обертається з періодом порядку секунди й швидше (нейтронну зорю), її густина зростає до густини атомних ядер (1016 кг/см3) і вона стає могутнім випромінювачем радіо- й рентгенівських променів, що, як і її світло, пульсують з періодом обертання зорі. Прикладом такого пульсара, як їх називають, є слабка зірочка в центрі Крабрподібної радіотуманності, що розширюється. Залишків спалахів наднових зір у вигляді пульсарів і радіотуманностей, на зразок Крабо-подібної, відомо вже багато.
Нейтронні зорі - це кінцева стадія еволюції зір з ненабагато більшою, ніж у Сонця, масою.
Вважають, що зорі з масою, яка значно перевищує сонячну, завершують свою еволюцію, перетворюючись в об'єкт великої густини розміром приблизно як нейтронна зоря, гравітаційне поле якого перешкоджає випромінюванню світла. Такий об'єкт називають чорною дірою.

Білі карлики, нейтронні зорі й чорні діри, існування яких передбачено теорією, але ще не підтверджено спостереженнями, є кінцевими стадіями еволюції зір різної маси. Із речовини, викинутої зорями, у майбутньому можуть утворюватися зорі нового покоління. В цілому процес формування й розвитку зір стає зрозумілим, якщо розглядати їх як складову частину всієї зоряної системи - Галактики.

Опрацювати практичну роботу : крім 7 завдання !!!!














Дата уроку : 02.04.20
Тема уроку: Основні характеристики зір. Температура та розміри зір. Зорі та їхня класифікація. Звичайні зорі.





















































Домашнє завдання : Орацювати дану тему та зробити конспект !

Немає коментарів:

Дописати коментар