фізика , 7 кл, 2022/2023

Дистанційне навчання з фізики для учнів 9 кл 2021-2022 н.р.

 


                                                         Дата уроку :03.06.22

Тема уроку :Фізика і науково - технічний прогрес.


Домашнє завдання : підготувати презентацію до даної теми. Можна скинути мені в приват прям презентацію, в кого не отримається , то можна фото.




                                                                 Дата уроку :31.05.22

Тема уроку :Сучасні проблеми екології та енергетики в Україні та світі.

Домашнє завдання : написати доповідь.

                                                                      

                                                                 Дата уроку :27.05.22

Тема уроку : Підсумкова контрольна робота


Варіант 1

І рівень завдання

 1. Яким символом позначають довжину хвилі?  ( 0.5 б)

    а)   λ;                 б)  υ;                в)  ν;                     г)   Т.

 2. Коли світловий промінь падає на білий аркуш паперу, спостерігається: ( 0.5 б)

     а)повне поглинання

     б)дзеркальне відбивання

     в)розсіяне відбивання

     г) поглинання більшої частини світла

   3. За якою формулою обчислюється Імпульс тіла? ( 0.5 б)

       а)  F= mʋ                 б)F=ma                  в) p=mʋ             г)F=mgh

   4. Яка фізична величина є мірою інертності тіла? ( 0.5 б)  

       а) сила;                              б) маса;                          в) прискорення.

   5. Що представляє собою α-випромінювання? ( 0.5 б)

       а)потік електронів    б) потік протонів                 в) потік ядер Гелію

   6. Які види лінз ви знаєте? ( 0.5 б)

       а)прозорі та сферичні        б)опуклі та вигнуті      в) опуклі та вгнуті

ІІ рівень 

   7.Короткозорість – це…(1 б)

   8.У магнітному полі з індукцією 0,4 Тл під кутом 30° до ліній магнітного поля розташований провідник завдовжки 50 см, по якому тече струм 1.5 А. визначте, яка сила Ампера діє на цей провідник?  (2 б)

 ІІІ рівень

   9. Куля масою 100 г, яка рухається з деякою швидкістю, влучає в нерухому кулю масою 150 г і застрягає в ній . Визначте швидкість руху кулі до зіткнення , якщо після зіткнення система рухалася зі швидкістю 10 м/с.(1.5 б)

   10. Трактор тягне причеп з прискоренням 0,5 м/с2, прикладаючи силу 15 кН.   Яке прискорення отримає причеп при силі тяги 60 кН? (1.5 б)

ІV рівень

11. Поїзд почав гальмувати за швидкості руху 54 км/год, не доїхавши 200 м до семафора. Маса поїзда 2000т, під час гальмування діє сила тертя 2 МН. На якій відстані від семафора перебував поїзд через 10 с після початку гальмування? Через 30 с?(3 б)

 Варіант 2

І рівень

1.    1. В яких одиницях СІ вимірюють частоту коливань точок хвилі?  ( 0.5 б)

              А:  с;           Б:  м;          В:   Гц

 

2.  2.   За якою формулою можна обчислити силу, з якою магнітне поле діє на провідник зі струмом? ( 0.5 б)


3.   3.  Одиницею вимірювання імпульсу тіла в системі СІ є: ( 0.5 б)

а) кг·м;                         б)  ;                        в)Н·с;                  в) кг· .

4.     В яких одиницях СІ вимірюється активність радіоактивної речовини?(0.5 б)

а)  Бк                         б)Гр                             в) Дж

     5. Зображення предмета в плоскому дзеркалі є: ( 0.5 б)

          а)  дійсним    б)уявним   в)збільшеним    г) зменшеним

     6. Що відносять до оптичних приладів? ( 0.5 б)

          а) свічка                     б)мікроскоп                   в)монітор 

ІІ рівень

     7. Далекозорість – це ….(1 б)

     8. Визначте силу Ампера, що діє на прямолінійний провідник завдовжки 30 см з боку магнітного поля. Індукція магнітного поля дорівнює0,25 Тл; сила струму у провіднику – 2А.кут між провідником і лініями магнітного поля - 45°. (2 б)

ІІІ рівень Завдання

    9.Знайдіть середню силу гравітаційного притягання між Землею та Місяцем, якщо маса Землі 6* 1024кг, маса Місяця 7,4 *1022кг , а середня відстань між тілами 3,84* 108м. (1.5 б)

  10.Камінь зірвався з гори і впав. Із якої висоти він падав, якщо падіння відбулось 2,5 с? Із якою швидкістю він досяг землі? (1.5 б)

ІV рівень

11. Початкова швидкість тіла що перебуває в точці А, дорівнює нулю. Потім напрям сили змінюється на протилежний, а модуль залишається таким самим . Через який час від початку руху тіло повернеться в точку А?(3 б)

 

 

 




                                                                      Дата уроку :20.05.22

Тема уроку :Контрольна робота з теми "Рух і взаємодія. Закони збереження."

          Варіант 1.
1. Тіло масою 5 кг рухається зі швидкістю 10 м/с. Чому дорівнює його кінетична енергія?
A. 250 Дж    Б. 500 Дж     B. 125 Д      Г. 50 Дж
Оберіть правильну відповідь.
2. Що називається імпульсом тіла?
A. Добуток маси тіла на квадрат швидкості його руху     Б. Добуток маси тіла на швидкість його руху    B. Добуток сили на час, протягом якого вона діє    Г. Відношення маси тіла до швидкості руху тіла
3. Встановіть відповідність між назвою фізичної величини та одиницею вимірювання.


1. Імпульс сили
2. Енергія
3. Сила
4. Швидкість тіла

А. Дж.
Б  м/с
В. Н ∙ с
Г. Н/м
Д. Н


4. Два літаки однакової маси летять на однаковій висоті. Швидкість другого літака в 1,5 рази більша за швидкість першого. У якого літака більша потенціальна енергія? Поясніть свою відповідь.
5. Тіло вільно падає з висоти 100 м. На якій висоті його кінетична енергія дорівнює потенціальній енергії? 
6. Рух матеріальної точки описується рівнянням x = 5 - 4t + 2t2. Знайдіть імпульс тіла через 5 с та 7 с після початку відліку часу, якщо маса тіла дорівнює 400 г.   




Дата уроку :18.05.22

Тема уроку :Розв"язування задач. Підготовка до контрольної роботи.


На ст. 221 вашого підручника є тестові завдання, вам потрібно обрати свій варіант , так як ви сидите на уроці ,та виконати його , але до кожної задачі, окрім 1-ої, повинно бути дано, розв"язок та відповідь.



                                                                       Дата уроку :17.05.22

Тема уроку :     Фундаментальні взаємодії в природі . Межі застосування фізичних законів і теорій. Фундаментальний характер законів збереження.

 Опрацювати параграфи 38,39,40, зробити конспект!!!                                                        




         Дата уроку :13.05.22

Тема уроку : Лабораторна робота № 7 .Вивчення закону збереження механічної енергії.


В своїх робочих  зошитах  записуємо все так , як на уроці лабораторної роботи, відкривши свій підручник на ст. 204. Перемалюєте таблицю тільки на 1 дослід , результати досліду будуть у відео.




Додаткове завдання, що у відео ролику, робить не потрібно. Таблиця у відео відрізнється трішки , тому будьте уважними , коли будете вибирати дані з неї у свою таблицю, яка міститься в підручнику.



                                                                           Дата уроку :11.05.22

Тема уроку :               Розв"язування задач.               





Домашнє завдання : виконати задачі:23.13,23.16,23.18



                                                                                  Дата уроку :10.05.22

Тема уроку :               Розв"язування задач.                            

          Задача 1. Під час пострілу з пружинного пістолета вертикально вгору куля масою 20 г піднялася на висоту 5 м. Знайдіть жорсткість пружини пістолета, якщо вона була стиснута на 10 см. Масою пружини знехтувати.

Розв’язання:

Система куля — Земля є замкненою, де діють сила тяжіння та сила пружності, тому для неї виконується закон збереження повної механічної енергії: Ек1 + Еп1 = Ек2 + Еп2.

Оскільки в початковому й кінцевому станах куля перебуває у стані спокою, то Ек1 = Ек2 = 0.

Потенціальна енергія системи в початковому стані дорівнює потенціальній енергії стисненої пружини, а в кінцевому — потенціальній енергії кулі на висоті h.

Еп1 = Еп2 або  = mgh, звідки: k = .

Обчислення: k =  = 196 .

Відповідь: 196 .

Задача 2. Для визначення початкової швидкості руху кулі масою 10 г стріляють у дерев’яний брусок масою 6 кг, який підвішений на нитках. Брусок з кулею, що в ньому застряє, піднімається на висоту 49 мм. Визначте: а) початкову швидкість кулі; б) кінетичну енергію кулі в момент пострілу; в) частину механічної енергії, яка перетворюється у внутрішню.

Розв’язання:

Систему брусок — куля можна вважати ізольованою, оскільки в момент потрапляння кулі в брусок усі сили, що діяли на них, зрівноважені; опором повітря нехтуємо (мал. 263).

За законом збереження імпульсу: m10 = (m1 + m2).

У проекціях на вісь Х: m10 = (m1 + m2) u.

Звідки 0 =  u.

Швидкість бруска з кулею в момент удару u визначаємо, застосовуючи закон збереження енергії:  = (m1 + m2)gh, звідки u = .

Початкова швидкість кулі 0 = .

Мал. 263

Кінетична енергія кулі в момент пострілу Ek =  .

Частина механічної енергії Е, що перетворюється у внутрішню, дорівнює різниці кінетичної енергії кулі в початковий момент і потенціальної енергії бруска з кулею в кінцевий момент, Е =  - (m1 + m2 )gh.

Обчислення:

Е = 1734,6 Дж - 6,01 кг · 9,8  · 0,049 м  1731,7 Дж.

Відповідь: 589  ; 1734,6 Дж; 1731,7 Дж.

Задача 3. З якої мінімальної висоти h має спускатись велосипедист, щоб проїхати за інерцією (без тертя) по внутрішній стороні велотреку у вигляді «мертвої петлі» радіусом Rбез відриву у верхній точці (мал. 264)?

Мал. 264

Розв’язання

Виберемо нульовий рівень енергії. Пов’яжемо його з підніжжям гірки. Щодо цього рівня, тіло на висоті h має потенціальну енергію Еп1= mgh. У міру руху, потенціальна енергія тіла зменшується й переходить в кінетичну енергію.

У підніжжя гірки потенційна енергія тіла дорівнює нулю, а кінетична енергія максимальна й дорівнює Ек1 =  .

Далі тіло, піднімаючись угору, рухається по колу. У верхній точці кола воно має швидкість , отже, має кінетичну енергію Ек = .

Ця енергія менша від кінетичної енергії, яку тіло мало біля підніжжя гірки, оскільки воно піднялося на висоту, яка дорівнює 2R, і набуло потенціальну енергію Еп = mg2R.

Якщо втрат енергії немає, то сума потенціальної та кінетичної енергії в будь-якій точці траєкторії є величиною постійною.

Обираємо тільки два стани тіла — у вихідній точці та верхній точці кола. Згідно із законом збереження енергії: Еп1 = Ек+ Еп.

Або: mgh =  + mg2R. Звідки h =  + 2R .

У верхній точці «мертвої петлі» на велосипедиста діє тільки сила тяжіння, оскільки сила тиску коліс на поверхню компенсується силою реакції опори.

Зверніть увагу! У випадку рівномірного руху по колу модуль швидкості не змінюється, проте змінюється її напрямок. А для векторної величини модуль і напрям однаково важливі! Тому рівномірний рух по колу відбувається з прискоренням, зумовленим зміною напрямку вектора швидкості. Це прискорення в усіх точках кола напрямлене по радіусу до центра кола, його так і називають — доцентрове прискорення і визначають за формулою: ад = .

Направимо вісь Х вертикально вниз і напишемо рівняння другого закону Ньютона у векторній формі: mд = m Звідси: ад = g = . Виразимо 2 = Rg.

Підставляємо: h =  + 2 R = 2,5 R.

Відповідь: 2,5 R.  


Домашнє завдання : написати конспект.



                                                                 Дата уроку :06.05.22

Тема уроку :Застосування законів збереження енергії та імпульсу в механічних явищах.



Розв'язання багатьох практичних задач значно простішає, якщо скористатися законами збереження — законом збереження імпульсу та законом збереження і перетворення енергії, адже ці закони можна використовувати й тоді, коли сили, які діють у системі, є невідомими. Отже, згадаємо, які існують види механічної енергії, та розв'яжемо декілька задач на застосування законів збереження.
Згадуємо про механічну енергію
Енергія (від. грецьк. «діяльність») — це фізична величина, яка є загальною мірою руху та взаємодії всіх видів матерії.
Енергію позначають символом E (або W). Одиниця енергії в СІ — джоуль:
У механіці ми маємо справу з механічною енергією.
Механічна енергія — це фізична величина, яка є мірою руху та взаємодії тіл і характеризує здатність тіл виконувати механічну роботу.




Вивчаючи механічну енергію в курсі фізики 7 класу, ви дізналися про те, що у випадку, коли система тіл є замкненою, а тіла системи взаємодіють одне з одним тільки силами пружності та силами тяжіння, повна механічна енергія системи не змінюється.
У цьому полягає закон збереження і перетворення механічної енергії, який математично можна записати так:
де Ek0 + Ep0 — повна механічна енергія системи тіл на початку спостереження; Ek + Ep — повна механічна енергія системи тіл наприкінці спостереження.

Домашнє завдання : написати конспект та виконати тест.
                            Тест
1. Закінчіть речення: «Імпульсом тіла називається...»
а) добуток маси тіла і його прискорення;
б) добуток маси тіла та його швидкості;
в) добуток сили, яка діє на тіло, та швидкості тіла;
г) добуток сили, яка діє на тіло, та часу її дії;

2. Виберіть одиницю імпульсу тіла:
а) Н/с;                         в) кг·м/с;
б) кг·м/с2 ;                           г) 1Н·с.

3. Виберіть одиницю імпульсу сили:
а)  Н/с;                         в) кг·м/с;
б) кг·м/с2;                   г) 1Н·с.

4. Вкажіть, чому дорівнює зміна імпульсу тіла:
а) добутку маси тіла та його швидкості;
б) різниці початкового и кінцевого імпульсів тіла;
в) імпульсу сили;
г) зміні маси тіла за одиницю часу.

5. Закінчіть речення: «Реактивний рух виникає під час...»
а) відштовхування тіл;
б) руху різних частин тіла відносно центру маси тіла;
в) поділу тіла на частини;
г) відокремлення від тіла частини його маси з певною швидкістю руху відносно частини, що залишилася.

6. Визначте, у яких системах відліку виконується закон збереження імпульсу:
а) інерціальних;           в) замкнених;
б) неінерціальних;       г) будь-яких.

7. Виберіть приклад, який демонструє реактивний рух:
а) рух кальмара;
б) коливання маятника;
в) політ метелика;
г) падіння листя з дерев.

8. Ракета піднімається вертикально вгору рівномірно. Визнач те, як і чому змінюється імпульс ракети:
а) зменшується, оскільки зменшується маса ракети;
б) не змінюється, тому що маса зменшується, а швидкість руху збільшується;
в) зростає, оскільки ракета піднімається все вище над земною поверхнею;
г) не змінюється, тому що швидкість руху стала.

9. Рівняння руху тіла має вид: х 200 + 4t + 0,2t2Визначте імпульс тіла в початковий момент часу, якщо маса тіла 0,1 кг:
а) 20 кг·м/с;                   в) 0,4 кг·м/с;
б) кг·м/с;                     г) 0,2 кг·м/с.

10. Обчисліть швидкість руху тіла, маса якого кг, якщо імпульс цього тіла дорівнює 40 кг·м/с:
а) м/с;                          в) м/с;
б) м/с;                          г) м/с.

11.      Записати  закон збереження імпульсу:


12. Встановіть відповідність прикладу та виду енергії, яку має тіло:
1)шайба рухається по льоду;      а) потенціальна енергія;
2)птах летить;               б) кінетична енергія;
3)буферна пружина стиснута;     в) і кінетична, і потенціальна
4)плафон розтягує підвіс;   г) енергія;
5)лижник стоїть на горі;    д) не має механічної енергії.




        Дата уроку :04.05.22

Тема уроку : Розв"язування задач. Сомостійна робота .


Запитання 1

Який закон лежить в основі реактивного руху? 

варіанти відповідей
 

Закон всесвітнього тяжіння


 
 

Закон збереження імпульсу


 
 

Закон збереження енергії

 
 

Закон збереження маси

Запитання 2

Виберіть приклади реактивного руху (декілька правильних відповідей) 

варіанти відповідей
 

Стрибок з жердиною

 
 

Рух надзвукового винищувача

 
 

Рух повітряної кульки, з якої виходить повітря

 
 

Рух гоночного автомобіля

Запитання 3

Під керівництвом якого конструктора був вперше здійснений політ людини у космос (12 квітня 1961 р. космічний корабель «Восток»)? 

варіанти відповідей
 

К. Е. Ціолковський

 
 

Ю. О. Гагарін

 
 

Л. К. Каденюк

 
 

С. П. Корольов

Запитання 4

З нерухомого човна масою 50 кг на берег стрибнув хлопчик масою 40 кг зі швидкістю 1 м/с, яка спрямована горизонтально. Якої швидкості відносно берега набув човен? 

варіанти відповідей
 

0,8 м/с

 
 

1 м/с

 
 

0,5 м/с

 
 

1,2 м/с

Запитання 5

Між двома візками, що стоять на гладкій горизонтальній поверхні, знаходиться вигнута пластина. Нитку, яка стягує пластину, перепалюють. Яку масу має другий візок (див. рис.)?

варіанти відповідей
 

1,2 кг

 
 

2 кг

 
 

0,3 кг

 
 

0,5 кг


                                                 Дата уроку :03.05.22

Тема уроку :        Реактивний рух. Фізичні основи реактивної техніки. Досягнення космонавтики.




Домашнє завдання : переглянути  відео ,  опрацювати параграф 37, зробити конспект та невеличку доповідь на тему : "Цікаві факти з космонавтики".
 
                                           




      Дата уроку :27.04.22

Тема уроку :   Розв"язування задач .  


1. Рух матеріальної точки описується рівнянням Знайти імпульс точки через 4 с, вважаючи, що її маса дорівнює 4 кг.



2. Снаряд масою 20 кг, що летить зі швидкістю 500 м/с, потрапляє у платформу з піском масою 10 т і застрягає в піску. З якою швидкістю розпочала рухатися платформа?



3. Граната, що летіла зі швидкістю 10 м/с, розірвалася на два уламки масами 12 кг і 8 кг, які розлетілися в протилежних напрямках. Швидкість руху більшого уламка 25 м/с у напрямі руху гранати. Яка швидкість руху меншого уламка?




Домашнє завдання : Повторити параграф 36, розв"язати наступні задачі : с.202 впр.: 258, 261.До впр. 261 зробити малюнок з позначеннями.



                                                            Дата уроку :26.04.22

Тема уроку :    Розв"язування задач .             





густина сталевої кульки = 7800кг/м в кубі
густина свинцевої кульки = 11300кг/м в кубі

                    

                                                    Дата уроку :22.04.22

Тема уроку :Контрольна робота  з теми "Рух і взаємодія .Закони збереження"



1. Існують такі системи віддліку, відносно яких тіло зберігає стан спокою або рівномірного прямолінійного руху, якщо на тіло не діють жодні сили або ці сили скомпенсовані. (1 бал)
а) Перший закон Ньютона                                      в) Третій закон Ньютона
б) Другий закон Ньютона                                       г) Закон всесвітнього тяжіння

2. За якою формулою визначають проекцію вектора прискорення? (1 бал)


3. Яка одиниця вимірювання прискорення? (1 бал)
а) м                     б) м/с                 в) м/с2                     г) кг

4. Спустившись з гірки, санки з хлопчиком гальмують із прискоренням 2 м/с2. Визначте величину гальмівної сили, якщо загальна маса хлопчика та санок дорівнює 45 кг. (1 бал)
а) 22,5 Н                    б) 45 Н                     в) 47 Н                     г) 90 Н

5. Автомобіль масою 1500 кг рушає з місця під дією сили тяги 3000 Н та набуває швидкість 36 км/год. Не враховуючи опір руху, визначте за який час автомобіль  досяг такої швидкості. (1,5 бали)

6. Маса кейса 15 кг, максимальна сила натягу, яку витримує його ручка, дорівнює 210 Н. За якого прискорення під час підняття ручка кейса відірветься? (1,5 бали)

7. При рівноприскореному прямолінійному русі швидкість катера збільшилася за 10 з від 5 м/с до 9 м/с. Який шлях пройдено катером за цей час? (2 бали)

8. Тіло, що вільно падало, останні 200 м шляху пролетіло за 4 с. Скільки часу і з якої висоти падало тіло? (3 бали)





       Дата уроку :20.04.22

Тема уроку :      Розв"язування задач. Підготовка до контрольної роботи.                              


Давайте розглянемо та опрацюємо задачі з даної теми !


1. Тіла взаємодіють одне з одним із силами, які напрямлені вздовж однієї прямої, рівні за модулем і протилежні за напрямком. (1 бал)
а) Перший закон Ньютона                                      в) Третій закон Ньютона
б) Другий закон Ньютона                                       г) Закон всесвітнього тяжіння
2. За якою формулою визначають силу тяжіння? (1 бал)
а)                  б)                в)                г)
3. Яка одиниця вимірювання швидкості? (1 бал)
а) м                     б) м/с                 в) м/с2                     г) кг
4. Земля притягує до себе підкинутий м'яч із силою 3 Н. З якою силою цей м'яч притягує до себе Землю? (1 бал)
а) 0,3 Н                     б) 3 Н                    в) 6 Н                    г) 0 Н
5. Лижник масою 70 кг, що має в кінці спуску швидкість 10 м/с, зупиняється через 20 секунд після закінчення спуску. Визначте величину сили тертя. (1,5 бали)
6. Мотоцикліст, маса якого разом із мотоциклом становить 180 кг, розганяється на горизонтальній дорозі. Визначте прискорення мотоцикла, якщо його сила тяги дорівнює 216 Н, а коефіцієнт опору руху – 0,04. (1,5 бали)
7. Яку відстань проїде автомобіль до повної зупинки, якщо шофер різко гальмує при швидкості 72 км/год, а від початку гальмування до зупинки проходить 6 с? (2 бали)
8. У ході рівноприскореного руху зі стану спокою мотоцикліст за десяту секунду проїжджає 7,6 м. Визначте прискорення мотоцикліста; обчисліть його переміщення за 10 с. (3 бали)




    Дата уроку :19.04.22

Тема уроку :   Розв"язування задач.        


Запитання 1

Виштовхувальна сила, яка діє на тіло, занурене в рідину або газ 

варіанти відповідей
 

Сила Архімеда       

 
 

Сила пружності 

 
 

Сила тертя ковзання 

 
 

Сила тяжіння

Запитання 2

 За якою формулою визначають силу тертя ковзання? 

варіанти відповідей
 

F= mg

 
 

F=kx

 
 

F=µN

 
 

F=ρgV

Запитання 3

Яка одиниця вимірювання жорсткості пружини? 

варіанти відповідей
 

кг

 
 

м3

 
 

Н/кг

 
 

Н/м

Запитання 4
Визначте силу тяги двигуна автомобіля масою 1,2 т, якщо він рухається з прискоренням 1,5 м/с2, а сила опору його рухові дорівнює 500 Н. 
варіанти відповідей
 

2 100 Н

 
 

2 300 Н

 
 

2 600 Н

 
 

3 200Н

Запитання 5
Людина масою 70 кг піднімається в ліфті. Визначте вагу людини в момент, коли ліфт починає зупинятися біля одного з верхніх поверхів. Прискорення руху ліфта дорівнює 0,5 м/с2. Прискорення вільного падіння взяти 10 м/с2.
варіанти відповідей
 

700 Н

 
 

665 Н

 
 

650 Н

 
 

640 Н

Запитання 6
Візок масою 500 г переміщують по горизонтальній поверхні за допомогою пружини жорсткістю 40 Н/м, при цьому видовження пружини дорівнює 2,5 см. З яким прискоренням рухається візок, якщо коефіцієнт опору рухові дорівнює 0,1? Прискорення вільного падіння взяти 10 м/с2.
варіанти відповідей
 

0,5 м/с2

 
 

1 м/с2

 
 

1,5 м/с2

 
 

2 м/с2

             

                                    Дата уроку :15.04.22

Тема уроку : Розв"язування задач.


1.Дайте відповіді на запитання.



2. Написати конспект.





   Дата уроку :13.04.22

Тема уроку :    Рух тіла під дією кількох сил.




Чи всі рухи відбуваються тільки під дією сили тяжіння? (Рухів, які відбуваються під дією лише однієї сили, у земних умовах практично немає)
Які сили розглядаємо в динаміці? (Розглядаючи механічний рух, ми в першу чергу маємо справу із силами тяжіння, пружності й тертя)
 
Як на практиці розв’язувати механічні задачі розділу «Динаміка»?
  
Пригадаємо загальні ознаки сил, що діють у механічних процесах.
 
91.jpg
 
Алгоритм розв’язування задач із динаміки:
  
1. Уважно прочитай умову задачі. З’ясуй, які сили діють на тіло, яким є характер його руху (рухається це тіло з прискоренням чи рівномірно прямолінійно).
2. Запиши коротку умову задачі. У разі необхідності переведи значення фізичних величин в одиниці СІ.
3. Виконай пояснювальний рисунок, на якому зазнач сили, що діють на тіло, і напрямок прискорення руху тіла.
4. Вибери інерціальну систему відліку. Осі координат бажано спрямувати так, щоб якнайбільше сил було напрямлено вздовж цих осей (це не змінить результату розв’язання, але значно його спростить).
5. Запиши рівняння другого закону Ньютона у векторному вигляді та в проекціях на осі координат. Запиши формули для обчислення сил. Одержавши систему рівнянь, розв’яжи її відносно невідомої величини. Якщо в задачі є додаткові умови, використай їх.
6. Перевір одиницю та знайдіть числове значення шуканої величини. Проаналізуй результат, запиши відповідь.

Під час розв’язування задач систему відліку будемо пов’язувати з точкою, нерухомою відносно поверхні Землі (тобто тіло рухається, а осі координат залишаються нерухомими); тіло вважатимемо матеріальною точкою, тому всі сили будемо зображати прикладеними до однієї точки.

Домашнє завдання : переглянути відео, ознайомитись з навчальним матеріалом, написати та вивчити конспект. 


  Дата уроку :12.04.22

Тема уроку : Самостійна робота.


  Запитання 1

М’яч кинули вертикально вгору. Чи змінюється прискорення руху м’яча? Якщо змінюється, то як? 

варіанти відповідей
 

Так, у верхній точці траєкторії прискорення дорівнює нулю.

 
 

Так, прискорення максимальне на початку руху м’яча.

 
 

Так, у верхній точці траєкторії напрям прискорення змінюється на протилежний.

 
 

Ні, прискорення не змінюється протягом усього часу руху м’яча.

Запитання 2

Яка одиниця вимірювання переміщення?

варіанти відповідей
 

м                    

 
 

с  

 
 

м/с

 
 

м/с2

Запитання 3

Тіло вільно падає без початкової швидкості. Визначте швидкість руху тіла через 4 с після початку падіння. 

варіанти відповідей
 

10 м/с

 
 

20 м/с

 
 

30 м/с

 
 

40 м/с

Запитання 4

Кульку кинули вертикально вгору з початковою швидкістю 8 м/с. Якої максимальної висоти досягне кулька?

варіанти відповідей
 

2,2 м

 
 

3,2 м

 
 

3,6 м

 
 

3,8 м

Запитання 5

Спортсмен стрибає на мотоциклі з трампліна заввишки 1,8 м, відразу за яким є рів завширшки 12 м. З якою найменшою горизонтальною швидкістю мотоцикл має відірватися від трампліна, щоб перелетіти через рів? 

варіанти відповідей
 

10 м/с

 
 

20 м/с

 
 

15 м/с

 
 

25 м/с




                              Дата уроку :08.04.22

Тема уроку :   Розв"язування задач.                   






Домашнє завдання : повторити пройдений матеріал ознайомитись та записати задачі в зошит.


  Дата уроку :06.04.22

Тема уроку :  Рух тіла під дією сили тяжіння.




Траєкторія руху м’яча, кинутого вертикально вниз або вгору, — пряма.
З певної висоти тіло можуть кидати і в горизонтальному напрямку — траєкторією руху снаряду буде вітка параболи.
Струмінь води, випущений під кутом до горизонту, теж опише частину параболи.

205.jpg206.jpg207.jpg
 
Під дією якої сили відбуваються рухи всіх цих тіл? (Рухи всіх цих тіл відбуваються тільки під дією сили тяжіння, тобто маємо справу з вільним падінням)
Чому ж ці рухи так відрізняються? (Причина — в різних початкових умовах)
 
Як дані рухи охарактеризувати?
  
Розглянемо рух тіла, кинутого вертикально
Рух тіла, кинутого вертикально вгору або вниз, — це рівноприскорений прямолінійний рух із прискоренням, що дорівнює прискоренню вільного падіння: 208.jpg
 
209.jpg
 
Щоб математично описати рух тіла, кинутого вертикально вгору або вниз (вільне падіння тіла), скористаємося формулами залежності швидкості, переміщення та координати від часу для рівноприскореного прямолінійного руху.
Підійдемо до запису формул, які описують вільне падіння, «технічно».
 
211.jpg
 
Розглянемо рух тіла, кинутого горизонтально
 
Рух тіла, кинутого горизонтально, складається з двох рухів:
 
1) рівномірного — уздовж осі OX зі швидкістю 212.jpg
2) рівноприскореного — уздовж осі OY без початкової швидкості та з прискоренням 213.jpg
Уздовж осі OX тіло рухається рівномірно, тому швидкість 214.jpg руху тіла є незмінною і дорівнює початковій швидкості 215.jpg, а дальність l польоту тіла за час t дорівнює добутку початкової швидкості 216.jpg і часу t руху тіла:
 
217.jpg
 
218.jpg.
 
Уздовж осі OY тіло вільно падає, тому швидкість його руху та висоту падіння визначимо за формулами:
 
2018.jpg
 
219.jpg
 
220.jpg
 
221.jpg
 
222.jpg
 
223.jpg
 
224.jpg
 
Модуль швидкості руху тіла в довільній точці траєкторії обчислимо, скориставшись теоремою Піфагора:
 
225.jpg
 
226.jpg




Домашнє завдання : переглянути відео, написати та вивчити конспект.



 Дата уроку :05.04.22

Тема уроку :     Розв"язування задач.




Домашнє завдання : переглянути відео, записати задачі в зошит.


Дата уроку :01.04.22

Тема уроку : Розв"язування задач.

          





Домашнє завдання :опрацювати задачі, записати їх в зошиті та виконати завдання для самостійного розв"язування.


   

                 Дата уроку :30.03.22

Тема уроку : Закон всесвітнього тяжіння. Сила тяжіння. Прискорення вільного падіння.



Гравітаційна взаємодія

Гравітаційна взаємодія — взаємодія, яка є властивою всім тілам у Всесвіті й виявляється в їхньому взаємному притяганні одне до одного.

Вперше говорити про тяжіння почав Плутарх. Він писав: «Місяць упав би на Землю як камінь, щойно зникла б сила його польоту».

Плутарх (бл. 46 — бл. 127 рр.)

Плутарх

Далі про це говорили Миколай Коперник, Йоганн Кеплер, Ґалілео Ґалілей, Роберт Гук, який навіть приблизно сформулював закон тяжіння. Однак лише Ісаак Ньютон довів його.

Ісаак Ньютон

Закон всесвітнього тяжіння:

Між будь-якими двома тілами діють сили гравітаційного притягання, які прямо пропорційні добутку мас цих тіл і обернено пропорційні квадрату відстані між ними.

Закон всесвітнього тяжіння

Гравітаційну сталу вперше виміряв Генрі Кавендіш у 1798 р.

Генрі Кавендіш


Межі застосування закону всесвітнього тяжіння

Формула є точною, якщо:

1) розміри тіл нехтовно малі порівняно з відстанню між ними (тіла можна вважати матеріальними точками);

2) обидва тіла мають кулясту форму та сферичний розподіл речовини;

3) одне з тіл — куля, розміри та маса якої значно більші, ніж розміри та маса другого тіла, яке перебуває на поверхні цієї кулі або на відстані від неї.

Сила тяжіння Fтяж — сила, з якою Земля (або інше астрономічне тіло) притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї.

Сила тяжіння

Рух тіла лише під дією сили тяжіння називають вільним падінням.

Прискорення на Землі не скрізь однакове, що зручно спостерігати на другій симуляції.


Домашнє завдання : переглянути відео  , написати та вивчити конспект , виконати тест.


1.      Яку величину прийнято вимірювати в кілограмах?

а) прискорення;                   б) силу;                   в) масу;                   г) швидкість.

2.      Як називають одиницю сили, що надає тілу масою 1 кг прискорення 1 м/с?

а) кілограм;                     б) дина;                     в) паскаль;                     в) ньютон.

3.      У якому напрямі буде падати людина, яка послизнулась?

а) вперед;                      б) назад;                        в) вліво;                         г) вправо.

4.      Як називають частину механіки, яка вивчає причини зміни швидкості тіла?

а) кінематика;           б) динаміка;           в) статика;          г) закони збереження.

5.      Що інертніше – рушниця чи куля, що вилетіла з неї?

а) рушниця;                                                              б) куля;

в) інертність рушниці і кулі однакова;                 г) неможливо відповісти однозначно.

6.      Якою є поведінка тіла, якщо сума всіх прикладених до нього сил дорівнює 0?

а) перебуває у спокої;    в) рухається з прискоренням.   б) рухається рівномірно і прямолінійно;

7.      Вантажівка і легковий автомобіль котяться з однаковою швидкістю. Який автомобіль зупиниться раніше під дією однакової сили гальмування?

а) вантажівка;           б) легковий автомобіль;

в) одночасно;            г) не зупиниться ні один автомобіль.

8.      На тіло у горизонтальному напрямі вздовж прямої діють дві сили:  2 Н і 6 Н. Чому дорівнює модуль рівнодійної цих сил, якщо напрями цих сил однакові?

а) 2 Н;                              б) 6 Н;                             в) 8 Н;                              г) 4 Н.


    Дата уроку :29.03.22

Тема уроку : Третій закон Ньютона.


https://docs.google.com/presentation/d/1XZJv0WfNkJmWWB4QcJycFP2NgY-2ehyv/edit?usp=sharing&ouid=112522436698493962145&rtpof=true&sd=true


Домашнє завдання : переглянути відео  , написати конспект , скориставшись презентацією.



 Дата уроку :25.03.22

Тема уроку :  Розв"язування задач.



Домашнє завдання : ознайомитись та  написати  задачі, розгадати кросворд.


 Дата уроку :23.03.22

Тема уроку :Другий закон Ньютона.







Домашнє завдання : преглянути відео , написати та вивчити конспект .


Дата уроку :22.03.22

Тема уроку : Інерціальні системи відліку. Перший закон

                         Ньютона.


Механіка містить такі розділи:
Кінематика (від. грец. κινειν — рух) — це розділ механіки, що вивчає рух тіл і при цьому не розглядає причин, якими цей рух викликаний.
(Як рухається тіло?)
Динаміка (грец. δύναμις — сила) — розділ механіки, в якому вивчаються причини виникнення механічного руху.
(Чому рухається тіло?)
 
Вивчення динаміки почнемо зі з’ясування умов, за яких швидкість руху тіла залишається незмінною.
Зверни увагу!
Тіло перебуває у стані спокою, якщо дії на нього інших тіл скомпенсовані.
Тіло рухається рівномірно прямолінійно, якщо дії на нього інших тіл скомпенсовані.
Як рухатиметься тіло, якщо на нього не діють інші тіла?
 
Схема дослідів Ґ. Ґалілея.
 
83.jpg
 
Розглядаючи рух різних тіл по похилій площині, учений зробив висновок: «У всіх випадках руху вниз або вгору по похилій площині є причина, що викликає зміну швидкості; рух по горизонтальній поверхні за повної відсутності тертя має бути рухом з постійною швидкістю».
Тіло рухається рівномірно прямолінійно, якщо на нього не діють інші тіла.
  
Закон інерції (наприкінці XVIст. експериментально встановив італійський учений Ґалілео Ґалілей(15641642)):

 

Тіло рухається рівномірно прямолінійно або перебуває у стані спокою лише тоді, коли на нього не діють інші тіла або дії інших тіл скомпенсовані.
Явище інерції — це явище збереження тілом стану спокою або рівномірного прямолінійного руху за умови, що на нього не діють інші тіла та поля або їхні дії скомпенсовані.
Чи в кожній системі відліку (СВ) спостерігається явище інерції?
Інерціальна система відліку — це система відліку, відносно якої спостерігається явище інерції.
Дії на м’яч столика та Землі скомпенсовані. У системі відліку XOY, пов’язаній із пероном, м’яч залишається в спокої, тому ця СВ — інерціальна.
Неінерціальна система відліку — це система відліку, відносно якої явище інерції не спостерігається.
У системі відліку X′O′Y′, пов’язаній із потягом, що починає рух, м’яч рухається з прискоренням, тому ця СВ — неінерціальна.
 
85.jpg

Чи являється СВ зв’язана із Землею інерціальною?
Систему можна вважати інерціальною тільки умовно, оскільки Земля обертається навколо своєї осі.

Яку СВ використовують для більш точних вимірювань?
Використовують інерціальну СВ, пов’язану із Сонцем.
(Геліоцентрична система відліку: початок координат цієї системи розташований у центрі Сонця, а осі напрямлені на далекі зорі)
 
Принцип рівності ІСВ:
Будь-яка СВ, що рухається відносно інерціальної СВ рівномірно прямолінійно, теж є інерціальною.

Якщо ви зберігаєте стан спокою або рівномірного прямолінійного руху відносно Землі, то й відносно потяга, який рухається відносно Землі з незмінною швидкістю, ви теж будете рухатися рівномірно прямолінійно (хоча й з іншою швидкістю).
  
Перший закон Ньютона:
Існують такі системи відліку, відносно яких тіло зберігає стан спокою або рівномірного прямолінійного руху, якщо на тіло не діють жодні сили або ці сили скомпенсовані.
Отже, перший закон Ньютона постулює існування інерціальних систем відліку.
  
Принцип відносності Ґалілея:
В усіх інерціальних системах відліку перебіг механічних явищ і процесів відбувається однаково за однакових початкових умов.
Ґалілей писав так: «Якщо ми, перебуваючи в каюті вітрильника, будемо виконувати будь-які експерименти, то ані самі експерименти, ані їхні результати не будуть відрізнятися від тих, що проводилися б на березі. І тільки піднявшись на палубу, ми побачимо: виявляється, наш корабель рухається рівномірно прямолінійно...».

Домашнє завдання : преглянути відео , написати та вивчити конспект .




  Дата уроку :18.03.22

Тема уроку : Самостійна робота .


1. Велосипедист, що рухається зі швидкістю 3 м/с, починає прискорюватися. Визначте, яку відстань подолає велосипедист за 6 с, якщо прискорення велосипедиста є постійним і дорівнює 0,8 м/с2.

2. За який час автомобіль, рухаючись зі стану спокою з постійним прискоренням 0,6 м/с2, пройде шлях 30 м?

3. Автомобіль, рухаючись із постійним прискоренням, пройшов за 30 с відстань 450 м і набрав швидкості руху 18 м/с. Визначте початкову швидкість руху автомобіля.

4. Куля, що летіла зі швидкістю 400 м/с, пробила стіну завтовшки 20 см, унаслідок чого швидкість руху кулі зменшилася до 100 м/с. Скільки часу рухалася куля в стіні?

5. Літак відривається від землі за швидкості руху 216 км/год. З яким прискоренням він має рухатися по злітній смузі, довжина якої 1,2 км?

 

Домашнє завдання : виконати самостійну роботу.



Дата уроку :16.03.22

Тема уроку :  Розв"язування задач.









Домашнє завдання : виконати 1 та 2 завдання , ознайомитись з задачами та їхніми розв"язками та написати конспект.


  Дата уроку :25.02.22

Тема уроку : Розв"язування задач.




Домашнє завдання : переглянути відео , написати конспект.



Дата уроку :23.02.22

Тема уроку : Переміщення під час рівноприскореного прямолінійного руху. Рівняння координати




Домашнє завдання : переглянути відео, написати конспект , повторити параграф 35.
.






Дата уроку :08.02.22

Тема уроку : Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики.



Домашнє завдання : переглянути відео , опрацювати  параграфи 30 та 31.



 Дата уроку :09.02.22

Тема уроку : Розв"язування задач. Підготовка до контрольної роботи.


Домашнє завдання : переглянути відео та зробити конспект.


Дата уроку :11.02.22.

Тема уроку :Контрольна робота №4 з теми "Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики".









Дата уроку :31.12.2021р.

Тема уроку :Активність радіоактивної речовини. Застосування

                        радіоактивних ізотопів.


Період піврозпаду.

Було встановлено, що під час радіоактивного випромінювання реалізується мрія алхіміків: випромінювання супроводжується перетворенням одних хімічних елементів на інші.

Намагаючись пояснити явища, що спостерігаються, Е. Резерфорд і його співробітник Ф. Содді висунули гіпотезу, відповідно до якої причиною радіоактивного випромінювання є мимовільний розпад атомів.

З гіпотези Резерфорда й Содді випливало, що кожен атом радіоактивної речовини — це «сховище» енергії. Під час розпаду атома частина енергії зі «сховища» несеться α- і β-частками і γ-променями, а енергія, що залишилася, зберігається в новому атомі, що утворився в результаті розпаду. Стало очевидним, що енергія, що вивільнюється під час радіоактивного розпаду, міститься не просто в атомах, а в атомних ядрах.

Ядра атомів радіоактивних елементів можуть довільно розпадатися. Розпад ядра супроводжується випромінюванням α- або β - частинок; саме ж ядро

перетворюється на ядро іншого елемента. Таку здатність ядер атомів деяких елементів і називають радіоактивністю. Залежно від того, яка частинка випромінюється при розпаді ядра, розрізняють α- і β - розпад.Фізики виявили, що на радіоактивність не впливають зміна тиску й температури, дія магнітних і електричних полів, хімічні реакції, зменшення або збільшення освітленості тощо.

Чи можна дізнатися, яке саме ядро деякої речовини розпадеться першим?

Яке буде наступним? А яке ядро виявиться «довгожителем» і розпадеться останнім? Фізики стверджують, що дізнатися про це неможливо: розпад того чи іншого ядра радіонукліда — подія випадкова. У той же час поведінка радіоактивної речовини в цілому підлягає чітко визначеній закономірності.

Активність радіоактивної речовини характеризуюсь

Періодом напіврозпаду — часом, протягом якого розпадається половина наявної кількості ядер даного радіонукліда.

Період напіврозпаду зазвичай позначається Т і вимірюється в секундах.

[T1/2 ] = 1с .

Чисельні зна­чення цієї характеристики для різних речовин є різними. Наприклад, період напіврозпаду Урану 92238U становить 4,5 млрд. років, радіоактивного Ауруму — 2,7 доби, а ізотопу Плюмбуму 214РЬ — одна мільйонна частка секунди.

Період піврозпаду деяких радіонуклідів можна подивитися в таблиці на с. 157.

У різних речовин період напіврозпаду дуже різний: від мільйонних часток секунди до мільярдів років. Чим менше період напіврозпаду, тим активніше протікає розпад.

                       Активність радіоактивного джерела

Активністю радіоактивного джерела називають фізичну величину, що характеризує кількість радіоактивних розпадів за одиницю часу. Як одиницю активності в СІ обрано Беккерель (Бк): активність у 1 Бк відповідає одному розпаду в секунду.

[A]=1 Бк =1 розп/с = 1 с−1

1 Бк — це активність такого джерела, у якому за 1 с відбувається 1 розпад (одне ядерне перетворення).

1 Бк — це дуже мала активність, тому використовують позасистемну одиницю активності кюрі (Кі):

1 Кі = 3,7 · 1010 Бк.

Якщо на даний момент часу в зразку міститься деяка кількість N атомів радіонукліда, то активність А даного радіонуклідного зразка можна обчислити за формулою: А = 𝝀𝑵,

де λ - стала радіоактивного розпаду; фізична величина, яка є характеристикою радіонукліда та пов’язана з періодом піврозпаду співвідношенням:

  𝝀 = 𝟎, 𝟔𝟗/ Т𝟏\𝟐       ([ λ ] = 1с−1.)

Оскільки з плином часу в радіоактивному

зразку кількість ядер радіонуклідів, що не розпалися, зменшується, то зменшується й активність зразка.

3. Застосування радіоактивних ізотопів

Можна визначити два напрями використання радіоактивних ізотопів.

1. Використання радіоактивних ізотопів як індикаторів. Радіоактивність є своєрідною міткою, за допомогою якої можна виявити наявність елемента, простежити за поведінкою елемента під час фізичних і біологічних процесів тощо.

2. Використання радіоактивних ізотопів як джерел γ- випромінювання.

4. Застосування радіоактивних ізотопів для діагностики захворювань

Радіоактивні ізотопи, використовувані для діагностики повинні відповідати наступним вимогам: мати короткий період напіврозпаду, можливість для реєстрації їх випромінювань, а також накопичуватися в тканинах обстежуваного органу.

Суть методу полягає в тому, що сканер спеціального приладу (гамма-апарат) зчитує ізотопне випромінювання від фолікулів органу, що накопичили в собі введений елемент.

Використовують для:

- визначення функціонального стану серцево-судинної системи за швидкістю кровотоку і об'єму циркулюючої крові;

- сканування досліджуваних органів - печінки, нирок, селезінки, підшлункової залози і т. д.;

- дослідження водного обміну, обміну речовин, інфекційної і неінфекційної патології;

- виявлення пухлин.

5. Визначення віку стародавніх предметів

Для цього використовують ізотопи з великим періодом напіврозпаду, зокрема з успіхом застосовують так звані калій-аргонові годинники. Радіоактивний ізотоп калію К - 40 перетворюється в процесі розпаду в аргон. Період напіврозпаду К - 40 – 300 мільйонів років.

У 1960 році в Південній Африці були знайдені кістки дуже давньої людини.

На підставі вивчення структури кісток фахівці висловили припущення, що ці залишки древніші, ніж всі раніше виявлені. Для визначення віку знахідки в супутніх пластах породи було визначено співвідношення К - 40 і аргону. В результаті вдалося встановити, що кістки належали людині, що жила 1 750 000 років тому. Це набагато раніше того періоду, коли, за існуючими припущеннями вчених, з’явилася людина.

6. Застосування γ-випромінювання в техніці

Гамма-випромінювання знаходить застосування в техніці, наприклад, для виявлення дефектів у металевих деталях — гамма-дефектоскопія. За допомогою γ - дефектоскопів перевіряють, наприклад, якість зварених з’єднань елементів конструкцій (чи то міст, чи то ядерний реактор). За рахунок різного поглинання γ - випромінювання сталлю і порожнечами в ній дефектоскоп «бачить» тріщини всередині металу й виявляє брак на стадії виготовлення.

7. Знищення мікробів за допомогою радіації

В лікарнях миють підлогу спеціальними розчинами, опромінюють приміщення ультрафіолетом, обробляють медичний інструмент і т. д.

Такі процедури називають дезінфекцією та стерилізацією. Поставити процес стерилізації на промислову основу дозволили особливості γ- випромінювання

Така стерилізація здійснюється у спеціально створених установках із надійним захистом від проникаючої радіації. Як джерело γ-променів використовують штучно створені ізотопи Кобальту Со 2760 і Цезію Cs 55 137 .

 

 

 

 

3. Вчимось розв’язувати задачі

Задача 1. Як зміниться активність (число розпадів в секунду) даної маси радіоактивної речовини через час, що дорівнює періоду піврозпаду?

Розв’язання: Активність ~ числу атомів, що не розпалися. Отже вона зменшиться вдвічі.

Задача 2. Період піврозпаду , становить 1620 р. Обчислити постійну радіоактивного розпаду. Ra 226 88

Задача 3. Стала розпаду ядер атомів радіоактивного Торію - 229 дорівнює

310−12 с–1. Якою є активність радіоактивного препарату, якщо в ньому міститься 1,51028 атомів Торію - 229?

Задача 4. Кількість радону зменшилася у 8 разів за 11,4 доби. Чому дорівнює період напіврозпаду Радону?

Розв'язання. За час, який дорівнює періоду напіврозпаду, кількість радіоактивного елемента зменшується в 2 рази. У цьому випадку пройшло три таких цикли (2∙2∙2 = 8). Отже, Т = 11,4/3 = 3,8 доби.

Відповідь: Період напіврозпаду Радону 3,8 доби.



Дата уроку : 28.12.2021р.- 29.12.21р.

Тема уроку : Сучасна модель атома. Протонно - нейтронна

                          модель ядра  атома . Ядерні сили. Ізотопи.


Створити презентацію з даної теми! 



Немає коментарів:

Дописати коментар