Фізика 8 кл.
Дата уроку: 03.06.22
Тема уроку :Навчальний проект з теми :"Електричні явища. Електричний струм."
Домашнє звадання : написати проект на дану тему
Дата уроку: 27.05.22
Тема уроку : Підсумкова контрольна робота .
І варіант
І рівень (1 – 3 бали)
1. Тепловим рухом називається:
а)
ступінь нагрітості тіла і визначається середньою кінетичною енергією тіла;
б)
безладний хаотичний рух молекул, який визначає температуру тіла;
в)
процес передачі внутрішньої енергії від теплішого тіла до холодного.
2.
Для чого використовують електроскоп?
а) тільки для визначення значення заряду;
б) тільки для визначення
знаку заряду;
в) тільки для виявлення
заряду;
г) всі відповіді вірні.
3. Процес розчинення солі у воді називається:
а) електроліз;
б) електролітична
дисоціація;
в) електроліт.
ІІ
рівень (4 – 6 балів)
4.
Встановіть
співвідношення між колонками таблиці.
1. |
Кількість теплоти |
А |
q |
2. |
Маса |
Б |
c |
3. |
Питома
теплота плавлення |
В |
L |
4. |
Питома теплоємність |
Г |
Q |
5. |
Температура |
Д |
t |
6. |
Питома
теплота згорання |
Е |
m |
7. |
Питома
теплота пароутворення |
Є |
λ |
5.
Заповнітьпорожніклітинки
в таблиці
Фізична величина |
Символ для позначення |
Одиниця |
Формула для визначення |
Сила струму |
|
|
|
|
|
Вольт |
|
|
R |
|
|
6. Продовжітьтвердження.
За напрям струму
уколіприйнятийнапрямвід __________________________ полюсу джерела струму, до
______________________ полюсу.
ІІІ
рівень (7 – 9 балів)
7. Маємо три однакові металеві кульки, підвішені на однакових шовкових нитках. Заряд однієї з
них (–2 нКл), другої – 10 нКл, третьої –
(–5 нКл). Кульки зіткнули і розвели. Який заряд матимуть кульки після цього?
8. Середня відстань між двома хмарами 20 км. Електричні заряди їх відповідно дорівнюють 20 Кл і 20 Кл. З якою електричною силою взаємодіють хмари?
9. До атома Оксигену приєднався один електрон.
Як називається утворена частинка?
ІV
рівень (10 – 12 балів)
10. Скільки теплоти виділиться за 10 хв в електропечі, увімкнутій у мережу, якщо опір нагрівального елемента печі становить 30 Ом, а сила
струму в ньому дорівнює 4 А?
ІІ варіант
І рівень (1 – 3 бали)
1. Температурою тіла називається:
а)
ступінь нагрітості тіла і визначається середньою кінетичною енергією тіла;
б)
безладний хаотичний рух молекул, який визначає температуру тіла;
в)
процес передачі внутрішньої енергії від теплішого тіла до холодного.
2. На чому ґрунтується дія електроскопа?
а) на взаємодії різнойменних зарядів;
б) на взаємодії однойменних зарядів;
в) на взаємодії нейтральних та заряджених частинок.
3. Процес виділення речовини на електроді – це:
а) електроліз;
б) електролітична
дисоціація;
в) електроліт.
ІІ
рівень (4 – 6 балів)
4.
Встановіть співвідношення між колонками
таблиці.
1. |
Кількість теплоти |
А |
Q=qm |
2. |
Кількість теплоти, що виділяється при плавленні
тіла |
Б |
Q=Lm |
3. |
Кількість теплоти, що виділяється при випаровуванні рідини |
В |
Q=λm |
4. |
Кількість теплоти, що виділяється при згоранні палива |
Г |
Q=cm(t2 – t1) |
5.
Заповнітьпорожніклітинки
в таблиці
Фізична величина |
Символ для позначення |
Одиниця |
Формула для визначення |
|
І |
|
|
Опір |
|
|
|
|
|
|
A/q |
6.
Продовжіть твердження.
Основними умовами існування струму у замкненому колі є наявність _____________
частинок та _______________ струму
ІІІ
рівень (7 – 9 балів)
7. Маємо три однакові металеві кульки, підвішені на однакових шовкових
нитках. Заряд однієї з них 2 нКл, другої – (– 10 нКл), третьої – 5 нКл. Кульки зіткнули і розвели.
Який заряд матимуть кульки після цього?
8. Середня відстань між двома хмарами 10 км. Електричні заряди
їхвідповідно дорівнюють 10 Кл і 20 Кл. З якою електричною силою взаємодіють хмари?
9. Від атома Гелію відокремився
один електрон. Як називається така частинка?
ІV
рівень (10 – 12 балів)
10. Сила
струму в нагрівальному елементі електричної праски становить 5 А, опір елемента — 40 Ом. Яка кількість теплоти виділяється в нагрівальному елементі за 5 хв?
Дата уроку: 16.05.22
Тема уроку : Електричні нагрівальні пристрої. запобіжники. Електричний струм у металах , в електролітах.
Домашнє завдання : опрацювати параграфи 35- 37.
Дата уроку: 02.05.22
Тема уроку : Розв"язування задач.
Домашнє завдання : повторити параграф 33, виконати задачі : 16.5, 16.7, 16.9, 16.11
Дата уроку: 15.04.22
Тема уроку : Лабораторна робота № 5. Дослідження електричного кола з паралельним з"єднанням провідників.
Дата уроку: 08.04.22
Тема уроку : Лабораторна робота № 4. Дослідження електричного кола з послідовним з"єднанням провідників.
Дата уроку: 04.04.22
Тема уроку : Послідовне з"єднання провідників.
Домашнє завдання : переглянути відео, опрацювати параграф 31, написати та вивчити конспект , виконати вправу 31 (1)
Дата уроку: 01.04.22
Тема уроку : Лабораторна робота № 3. Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра та вольтметра.
Дата уроку: 28.03.22
Тема уроку : Розрахунок опору провідника.Питомий опір речовини.Реостати.
Домашнє завдання : переглянути відео ,опрацювати параграф 30, написати та вивчити конспект, розв"язати впр. 30 (2).
Дата уроку: 25.03.22
Тема уроку : Розв"язування задач. Самостійна робота.
Самостійна робота
1. Визначте силу струму в спіралі електричної плитки, ввімкненої в коло з
напругою 127 В, якщо опір спіралі 24 Ом.
2. Яку треба прикласти напругу до провідника, опір якого 0,25 Ом, щоб у
провіднику була сила струму 30 А?
3. Обчислити опір спіралі лампи від кишенькового ліхтарика, якщо при напрузі 3,5 В сила струму в ній 0,28А
4. При напрузі між кінцями провідника 4В сила струму в ньому 0,2А. Якою має бути напруга, щоб у цьому провіднику сила струму була 0,04А?
Домашнє завдання : написати задачі, виконати самостійну роботу
Дата уроку: 21.03.22
Тема уроку : Електричний опір. Закон Ома.
Дата уроку: 18.03.22
Тема уроку : Електрична напруга. Одиниця напруги. Вольтметр.
Домашнє завдання : переглянути відео ,опрацювати параграф 28, письмово дати відповіді на питання вкінці параграфа.
Дата уроку: 25.02.22
Тема уроку : Сила струму. Одиниця сили струму. Амперметр.
Домашнє завдання : переглянути відео ,опрацювати параграф 27, написати та вивчити конспект.
Дата уроку: 07.02.22
Тема уроку : Механізм електризації.Електроскоп.
Танина втримує свої електрони менш міцно, ніж бурштин, тому під час контакту електрони в основному переходять з тканини на бурштин. У результаті після роз’єднання тканина є позитивно заряджена, а бурштин негативно заряджений.
Тіло, яке віддало частину своїх електронів, буде заряджене позитивно, а тіло яке їх одержало, — негативно.
, де
n — кількість таких тіл.
Якщо доторкнутися до сфери рукою, то деяка кількість вільних електронів перейде зі сфери на тіло дослідника. Таким чином, на сфері виникає брак електронів, і вона стає позитивно зарядженою.
Описаний процес називають електризацією через вплив або електростатичною індукцією.
Принцип роботи електроскопа:
Електроскоп незаряджений, і смужки паперу розташовані вертикально (а);
після дотикання зарядженого тіла до кондуктора електроскопа смужки розходяться (б).
Домашнє завдання : Опрацювати параграф 21, написати та вивчити конспект , знати яка будова електроскопа .
Дата уроку: 11.02.22
Тема уроку : Закон Кулона
1. Електричні заряди взаємодіють один з одним, і сила їхньої взаємодії може бути різною.
Кількісне вивчення електричних явищ, які дуже давно відомі людству, почалося лише в кінці XVIII століття. Кулон в 1785 р. встановив на досліді закон взаємодії електричних зарядів і вивів формулу, за якою може бути розрахована електрична сила.
2. Закон Кулона був установлений експериментально за допомогою спеціального приладу — крутильних терезів (рис. 59).
Розглянемо, як влаштовані і діють крутильні терези.
Рис. 59
Усередині скляного циліндра на тонкому міцному дроті підвішене легке скляне коромисло. На одному кінці коромисла закріплено маленьку металеву кульку А, а на іншому — противагу С. За допомогою ще одної металевої кульки В, насадженої на ізолюючий стержень, можна заряджати кульку А.
Якщо зарядженою кулькою В доторкнутися до кульки А, заряд розділиться між ними і кульки відштовхнуться одна від одної. При цьому скляне коромисло повернеться і закрутить дротину. За кутом закручування дротини можна визначити силу взаємодії зарядів.
Провівши велику кількість дослідів, Кулон прийшов до висновку, що сила взаємодії наелектризованих кульок обернено пропорційна квадрату відстані між ними (F ~ ).
За допомогою ще однієї кульки, точно такої самої, як і кулька В, можна змінювати заряди взаємодіючих куль А і В. Справді, якщо до наелектризованої раніше кульки В доторкнутися точно такою самою незарядженою кулькою, то заряди розділяться порівну. В результаті заряд на кульці В стане вдвічі меншим. Подібний розподіл можна продовжити і зменшувати заряд на кульці В в 4, 8 і т. д. разів. Змінюючи заряди кульок, Кулон установив, що сила їхньої взаємодії прямо пропорційна добутку зарядів (F ~ q1q2).
3. Однак, перш ніж сформулювати закон Кулона, необхідно ввести кілька припущень, за умови виконання яких закон стає справедливим.
По-перше, мова в законі йде про так звані точкові заряди. Точковим зарядом називають заряджене тіло, розміри якого в багато разів менші від відстані від цього тіла до іншого зарядженого тіла (або тичкового заряду), взаємодія з яким досліджується.
По-друге, закону Кулона підпорядковується взаємодія тільки зарядів, що перебувають у стані спокою.
4. Закон взаємодії електричних зарядів, або закон Кулона, говорить: сила взаємодії двох точкових нерухомих зарядів у вакуумі прямо пропорційна добутку модулів зарядів і обернено пропорційна квадрату відстані між ними:
де q1і q2 — модулі зарядів, г — відстань між точковими зарядами, k — це коефіцієнт пропорційності, який чисельно рівний силі, з якою взаємодіють два точкових заряди по 1 Кл кожний, розташовані у вакуумі на відстані 1 м один від одного. В системі СІ k = 9 ∙ 109 .
Рис. 60
Слід також урахувати, що сили взаємодії двох точкових зарядів спрямовані вздовж прямої, що з'єднує їх (рис. 60). Закон Кулона справджується на будь-яких відстанях: від атомних до космічних.
5. Якщо заряди перебувають в якому-небудь середовищі, то сила взаємодії між зарядами буде меншою ніж у вакуумі. Формула закону Кулона буде мати вигляд:
де — діелектрична проникність середовища. Для вакууму вона дорівнює 1, для інших речовин дані наведено в таблиці 10.
Таблиця 10
Діелектрична проникність деяких речовин
Речовина | Речовина | ||
Вакуум | 1 | Віск | 5,8 |
Повітря (за тиску | Гас | 2 | |
0,1 МПа) | 1,0006 | Гліцерин | 39 |
Вода | 88 | Гума | 7 |
Бензин | 2,3 | Папір | 3 |
Анілін | 84 | Слюда | 6 - 9 |
Коефіцієнт k можна визначити через іншу константу:
де 0 = 8,85 ∙ 10-12 — електрична стала.
6. Закон Кулона, що характеризує електричну взаємодію, за формою запису подібний на закон всесвітнього тяжіння Ньютона, який визначає силу гравітаційної взаємодії:
В обох випадках сила взаємодії обернено пропорційна квадрату відстані між тілами. Ця сила пропорційна величинам, що характеризують ті властивості тіл, які визначають взаємодію, — мас в одному випадку і зарядів — у іншому. Крім того, ученими для вимірювання і електричних, і гравітаційних сил використовувався один і той самий принцип — за закручуванням нитки.
Але між ними існує і важлива відмінність. Сила всесвітнього тяжіння — це завжди сила тяжіння. Кулонівська ж сила взаємодії зарядів може бути і силою притягання (між різнойменними зарядами), і силою відштовхування (між однойменними зарядами).
Проте аналогічність цих найважливіших, як кажуть, фундаментальних законів природи не обмежується тільки їхньою зовнішньою подібністю. Аналогічні основні особливості цих законів і наслідки, що випливають з них. Така подібність законів природи — одна з багатьох загадок, які ще доведеться вирішувати вченим.
7. Таким чином, починаючи з кінця XVIII ст. вчення про електрику, а точніше — електростатику (так називається розділ фізики, в якому вивчається взаємодія зарядів, що перебувають у спокої), стало перетворюватися в кількісну науку, де можна вимірювати, розраховувати, пояснювати і будувати припущення.
8. Приклад розв’язування задачі.
Дві невеликі кульки, розташовані на відстані 10 см одна від одної у вакуумі, мають рівні негативні заряди і взаємодіють між собою із силою 2,3 ∙ 10-4 Н. Скільки надлишкових електронів є на кожній кульці?
Розв’язання.
Заряджені кульки будемо вважати точковими зарядами.
Оскільки будь-який заряд кратний елементарному, то кількість надлишкових електронів на кожній кульці:
Заряд кожної кульки визначимо за допомогою закону Кулона, врахувавши, що заради кульок однакові:
Звідси:
Отримаємо:
Перевіримо одиниці шуканої величини:
Знайдемо числове значення шуканої величини:
Відповідь. N = 1,5 ∙ 1012.
Домашнє завдання : Написати конспект , опрацювати параграф 22, виконати впр. 22(4)
Дата уроку: 14.04.21
Тема уроку : Розв"язування задач. Самостійна робота.
Перший варіант : Кондратюк Ю., Притуліна К., Скляр В., Білоус В.
Другий варіант : Кондратюк А., Марченко О., Березнюк О., Бабкіна Т., Михайлецький М.
Дата уроку: 13.04.21
Тема уроку : Мішане з"єднання провідників.
Мішане з"єднання провідників - це з"єднання провідників , що містить як послідовне так і паралельне з"єднання водночас. Тому нам слід пригадати формули при послідовному та паралельному з"єднанні .
Дата уроку: 07.04.21
Тема уроку : Лабораторна робота №5 "Дослідження електричного кола з паралельним з"єднанням провідників.
1. Повторити параграф 32, опрацювати ст.177: тема, мета, обладнання , хід роботи , таблиці, опрацювання результатів , висновок.
2. Переглянути відео до даної лабораторної роботи, в якому всі дані, які вам потрібні: https://youtu.be/cCQdoyErppM
3.Чекаю фотозвіт!
Дата уроку: 06.04.21
Тема уроку :Паралельне з"єднання провідників.
1.Переглянути відео :https://youtu.be/rT8XN1XrpXQ
2. Опрацювати параграф 32, написати конспект, вивчити формули при паралельному з"єднанні провідників.
Дата уроку: 01.04.21
Тема уроку : Лабораторна робота №4 "Дослідження електричного кола з послідовним з"єднанням провідників.
1. Повторити параграф 31, опрацювати ст.168: тема, мета, обладнання , хід роботи , таблиці, опрацювання результатів , висновок.
2. Переглянути відео до даної лабораторної роботи, в якому всі дані, які вам потрібні.
3. Чекаю фотозвіт!
Дата уроку: 31.03.21
Тема уроку : Послідовне з"єднання провідників.
1.Переглянути відео :
2. Опрацювати параграф 31, написати конспект, вивчити формули при послідовному з"єднанні провідників.
Дата уроку: 20.01.21
Тема уроку : Розв"язування задач. Самостійна робота.
Ознайомитись з задачати та записати їх у зошиті. Виконати самостійну роботу.
1. Електричні заряди двох хмар дорівнюють відповідно 20 Кл і -30 Кл. Середня відстань між хмарами 30 км. Із якою силою взаємодіють хмари? Геометричними розмірами хмар знехтувати.
СІ
r = 30 000 м
Розв’язання
За законом Кулона F = k ∙ ;
[F] = ∙ = Н;
F = 9 ∙ 109 ∙ = 60 ∙ 103 (H) = 60 (кН).
Відповідь: F = 60 кН.
2. Відстань між двома однаковими зарядами, які відштовхуються із силою 2,5 мкН, дорівнює 3 см. Визначте значення зарядів.
СІ
F = 2,5 ∙ 10-6 Н
r = 3 ∙10-2м
Розв’язання
За умовою задачі q1 = q1 = q.
F = k ∙ = k ∙ ;
q = ;
q = = = = 0,5 ∙ 10-9 (Кл)=0,5(нКл).
Відповідь: q = 0,5 нКл.
3. Дві маленькі металеві кульки перебувають на відстані 1 см. Якою буде сила взаємодії між ними, якщо 5 млрд електронів із однієї кульки перенести на іншу?
СІ
r =10-2 м
Розв’язання
Якщо кількість електронів N перенести з однієї кульки на іншу, то одна кулька матиме заряд q1 = -Nqe, а інша кулька — q2 = +Nqe.
F = k ∙ = k ∙ ;
[F] = = =Н;
F = 9 ∙ 109 ∙ = 576 ∙ 10-7 (H)= 57,6 ∙ 10-6(H)= 57,6 (мкН).
Відповідь: F = 57,6 мкН.
Самостійна робота
1.На якій відстані два точкових заряди 20 і -80 нКл притягуються один до одного із силою 4 мН?
2.На відстані 3 см одна від одної кульки відштовхуються із силою 40 мкН. Які заряди кульок, якщо відомо, що вони однакові?
Дата уроку: 19.01.21
Тема уроку : Закон Кулон.
Опрацювати параграф 22, написати та вивчити конспект , переглянути відео ,виконати вправу 22 (4).
Дата уроку: 13.01.21
Тема уроку : Механізм електризації. Електроскопи.
Опрацювати параграф 21, написати та вивчити конспект , проглянути відео , виконати вправу 21(1,2)
Дата уроку: 12.01.21
Тема уроку : Електричне поле.
Опрацювати параграф 20. Дати письмово відповіді на контрольні питання після параграфа ( кожна вірна відповідь 1 бал) та виконати впр.20 (1,2).
Дата уроку: 28.10.20
Тема уроку : Плавлення та кристалізація . Питома теплота
плавлення.
Опрацювати параграф 11, написати та вивчити конспект + задачі.
Розв’язування задач
1. Чому лід не відразу починає танути, якщо його внести з морозу в нагріту
кімнату?
Температура танення льоду 0 °С. Тому, щоб сніг почав танути, він повинен
нагрітися до 0 ° С.
2. Чому утворюються крижані бурульки і коли вони утворюються — у відлигу
чи, навпаки, в мороз?
У сонячний, морозний день.
Щоб могли утворитися крижані бурульки, потрібно в один і той же час мати
дві температури: для танення - вище нуля і для замерзання - нижче нуля.
Насправді так і є: сніг на схилі даху тане, тому що сонячні промені
нагрівають його до температури вище нуля, а стікаючі краплі води біля краю даху
замерзають, тому що тут температура нижча за нуль.
3. Чому обшивку космічних кораблів та ракет роблять з тугоплавких металів?
Оболонки космічних кораблів і ракет роблять з тугоплавких металів, тому що,
рухаючись з великою швидкістю в щільних шарах атмосфери, вони нагріваються до
високих температур і могли б розплавитися.
4. Чому шматочок свинцю можна розплавити в сталевій ложці, а шматочок сталі
у свинцевій — не можна?
Шматочок свинцю можна розплавити в сталевій ложці, а шматочок сталі у
свинцевій — не можна, так як температура плавлення свинцю - 327 °С, сталі –
1400 °С.
Дата уроку : 27.10.20
Тема уроку : Агрегатні стани речовини. Крисалічні та аморфні
тіла. Наноматеріали.
Опрацювати параграф 10 , дати письмово відповіді на контрольні питання в кінці параграфа та виконати впр. 10 (1-7).
Дата : 21.10.20
Тема уроку : Контрольна робота з теми "Температура.
Внутрішня енергія. Теплопередача"
Варіант 1.
(0.5 бала)У якої температурної шкали 0 градусів відповідає температурі танення льоду, а 100 градусів – температурі кипіння води?
а) Цельсія б) Реомюра в) Кельвіна.
2. (0.5 бала)Тіло виконує роботу. У цьому випадку його внутрішня енергія…
а) не змінюється б) зменшується в) збільшується.
3. (0.5 бала)Одиницею вимірювання кількості теплоти в системі СІ є…
а) Дж/кГ.оС б) Дж в) Дж/К.
4. (1 бал)У кімнаті за температури +16 °С нам не холодно. Але якщо увійдемо у воду, температура якої +20 °С, то відчуємо достатньо сильний холод. Чому?
5. (1.5 бала)У сталевому чайнику масою 0,8 кг міститься холодна вода масою 1,5 кг за температури 10 °С. Яка кількість теплоти знадобиться для нагрівання води до 100°С.
6. (2 бали)У холодну воду масою 8 кг, температура 5 °С, долили 6 кг гарячої води. Якою була температура гарячої води, якщо температура суміші стала 35 °С.
7. (2 бали)Для нагрівання 100 г деякої речовини на 1°С було затрачено 90 Дж. Що це за речовина? Визначити питому теплоємність речовини.
8. (4 бали)В посудині змішується три рідини, які хімічно не взаємодіють поміж собою. Маси рідин відповідно дорівнюють m1 = 1 кг, m2 = 10 кг, m3 = 5 кг, температури t1 = 6 °С, t2 = - 40 С,
t3 = 60 'С, питомі теплоємності c1 = 2000 Дж/кгС; с2 = 4000 Дж/кгС; с3 =2000 Дж/кгС. Знайти температуру даної суміші та кількість теплоти, потрібну для підігрівання суміші до 6 °С.
Дані рідини не кристалізуються, втратами тепла знехтувати
Варіант 2.
(0.5 бали) На якій температурній шкалі відсутні від’ємні температури?
а) Цельсія б) Реомюра в) Кельвіна.
2. (0.5 бали) Під час охолодження тіла його внутрішня енергія…
а) не змінюється б) зменшується в) збільшується.
3. (0.5 бали) Одиницею вимірювання питомої теплоємності речовини в системі СІ є…
а) Дж/кгоС б) Дж/кг в) Дж/К.
4. (1бал)Навіщо садівники восени засипають трояндові кущі старим листям?
5. (1.5 бала)Яку масу води можна нагріти від 15°С до кипіння, якщо їй передати 178,5 кДж теплоти?
6. (2 бали)У залізний котел, що має масу 10 кг, налили 30 кг води. Яку кількість теплоти потрібно передати котлу з водою, щоб нагріти їх на 90 °С?
7. (2 бали)У холодну воду масою 1,5 кг, температурою 20 °С, вливають гарячу воду, температурою 100 °С. Яка маса гарячої води, якщо температура суміші 35°С?
8. (4 бали)Стальний виріб загартовувався нагріванням до температури 800 °С з наступним опусканням в масло масою 2 кг, взяте за температури 10 °С. При цьому масло нагрілось до температури 40 °С. Визначити масу стального виробу, якщо при перенесенні в масло виріб охолодився на 20 С. Питома теплоємність масла 21000 Дж / кг°С
Дата уроку: 20.10.20
Тема уроку : Розв"язування задач.
Підготовка до контольної роботи.
Доброго дня шановні здобувачі освіти! Ми продовжуємо з вами працювати , але вже в дистанційній формі.Тому у ваших зошитах повинні бути такі записи : дата, онлайн робота, тема, конспек та домашнє завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар